Så tänker en framgångsrik entreprenör

‹ Tillbaka till artiklarna

entreprenor-extremfabriken.jpg

Michael Ahlström är entreprenören som drivit både reklambyrå och restaurang. Idag är han en av personerna bakom träningskonceptet Extremfabriken. "Där andra ser problem ser jag nog möjligheter, det föll sig naturligt för mig att bli entreprenör", säger han.

Förutom att Michael Ahlström är en driven entreprenör älskar han träning. När kollegan Pelle Eriksson presenterade idén om Extremfabriken, ett nytt träningskoncept, föll han direkt. Inte bara för affärsidén, utan också för Pelles driv, entusiasm och gedigna kunskap. Tillsammans driver de Nordens största inomhushinderbana och träningsanläggning, öppen sedan någon månad tillbaka. Att hitta rätt partner är en förutsättning för att lyckas som entreprenör. Men också rätt inställning och en portion mod.

– Jag försöker tänka kreativt och är nog lite av en problemlösare som ser möjligheter. Det föll sig naturligt för mig att bli entreprenör. En av de största utmaningarna är att kunna trycka bort känslorna och bara vara fokuserad, man får inte blir rädd och det är viktigt att förstå vad fokuserad verkligen betyder, säger Michael Ahlström.

Teknik och digitalisering förändrar spelplanen 

Michael startade sitt första företag 2003, under åren har företagarklimatet förändrats markant. Och det är inte främst politiska beslut som påverkar Michael Ahlströms möjligheter att lyckas som entreprenör, utan teknik och digitalisering som helt förändrat spelplanen.  

– I och med den digitalisering som sker finns mycket mer hjälpmedel än för bara några år sedan. Många delar automatiseras, allt ifrån filhantering och bokföring till appar och hemsidor. Det har faktiskt blivit enklare att driva företag, säger han. 

3 råd från entreprenören

  1. Var noga med att välja vem du driver bolaget med och tydliggör spelreglerna från början. Tydliggör även visionen och var medveten om att de du driver bolaget med förstår varandra.
  2. Tjänsten eller produkt spelar roll, men framförallt ska du se till att göra det du gör bäst av alla, ibland är det nästan viktigare än vad du säljer.
  3. Det digitala landskapet gör att du kan nå ut till många under kort tid, men utmaningen är att producera levande och aktuellt content. Gör en plan över hur du ska lyckas, och se till att producera nyheter kontinuerligt.

Fakta/Extremfabriken

Extremfabriken är Nordens största inomhus hinderbana. Här finns även träningsformer som Ninja Warrior lounge, funktionell träning, crossfit, kampsport och träning för barn.  

"En skakig bransch kan göra alla oroliga"

PwC

PwC

PwC hjälper dagligen små och medelstora företag med revision och rådgivning. Genom Företagarbloggen vill vi dela med oss av kunskap och erfarenhet – vårt mål är att förenkla för dig att driva företag.

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

Aktieägaravtal – så undviker ni onödiga konflikter

Är du delägare i ett aktiebolag? Då är det viktigt att ni som ägare tillsammans tar ställning till hur företaget ska styras och ägas och ...

Läs artikeln
Läs artikeln

4 fokusområden för ett styrelsearbete i världsklass

Hur får du en styrelse som faktiskt bidrar till företagets framgång och skapar värde för ägarna? Lena Hasselborn, styrelsecoach på PwC ger ...

Läs artikeln
Läs artikeln

De här 8 teknologierna kommer transformera er organisation

Teknologin utvecklas i rasande fart och allt fler företagsledare inser att digitalisering spelar en nyckelroll i företagets övergripande ...

Läs artikeln