Utökat tillämpningsområde för uppskovsregel i Kina
Vi har tidigare på Tax matters redogjort för en översikt av olika förslag som syftar till att förbättra investeringsklimatet för utländska företag i Kina. Ett av dessa förslag är ett uppskov med kupongskatt som under vissa förutsättningar ges till utländska företag.
Kupongskatt (”withholding tax”) utgår vanligen med en skattesats om tio procent på vinster i Kina gjorda av företag som inte är skatteregistrerade i Kina.
För att kunna få uppskov på kupongskatten måste samtliga av följande kriterier vara uppfyllda:
- ”Encouraged projects”: Tidigare skulle gjorda vinster återinvesteras i särskild angivna “encouraged projects”. Denna definition av ”encouraged projects” har gällt retroaktivt från den 1 januari 2017. Nu har det dock aviserats om att encouraged projects ska omfatta fler branscher, det vill säga samtliga branscher som inte är förbjudna (”non-prohibited sectors”). Tillämpningen av uppskovsregeln på återinvesteringar i branscher som är föremål för restriktioner förväntas fortfarande kräva att vissa förutsättningar är uppfyllda. De nya reglerna gäller retroaktivt från den 1 januari 2018. Om vinsterna erhölls och återinvesterades under 2017 är dock det gamla regelverket fortfarande tillämpligt.
- Direktinvesteringar: Det ska vara “direktinvesteringar” som utgörs av aktieinvesteringar (kapitaltillskott eller kapitalreserver hos bolag som är skatteregistrerade i Kina, så kallade ”tax-resident enterprises”, TRE), etableringar av nya kinesiska TRE-företag samt oberoende parters aktieförvärv av kinesiska TRE-företag. Vidare kan myndigheterna bestämma vad mer som kan falla in under ”direktinvesteringar”. Investeringar i publika bolag ger i normalfallet inte rätt till uppskov, förutom i de fall där investeringen utgör en så kallad ”strategic investment”.
- Vinstens karaktär: Vinsten måste komma från aktieinvesteringar som delats ut från kinesiska TRE-företag till sina utländska investerare.
- Direktbetalning: Det finns inget kontantkrav men vinsterna som delas ut måste direktöverföras till investeringsobjektet eller aktieöverlåtaren. Förmedlingar och andra mellanled innebär att möjligheten till att få uppskov upphör.
Om den utländska investeraren efter att ha använt skatteuppskovet återkallar investeringen ska den uppskjutna skatten redovisas till myndigheterna inom sju dagar från det att betalningen erhölls. Det finns en särskild bestämmelse som anger att den utländska investeraren under vissa omständigheter kan fortsätta tillämpa uppskovsregeln för det fall en koncernintern omstrukturering genomförts. Bestämmelsen är dock ospecificerad i vissa avseenden, till exempel anges inte hur uppskovsbeloppet ska regleras efter genomförd omstrukturering vid en framtida återföring av investeringen.
Uppskovsregeln syftar till att uppmuntra utländska företag till att fortsätta investera i Kina och därmed locka till sig utländskt kapital till Kina. Vinster erhållna och återinvesteringar gjorda under 2017 berättigar till att ansöka om uppskov enligt de tidigare, något snävare, reglerna. Vinster erhållna och återinvesteringar gjorda den 1 januari 2018 och senare, berättigar till att ansöka om uppskov enligt de nya utvidgade reglerna. Utländska företag bör därför se över sina möjligheter att utnyttja uppskovet vid sina återinvesteringar.
Kontakta gärna PwC:s China Desk för en närmare diskussion om vilka möjligheter ditt företag har för att ansöka om uppskov med kupongskatten i Kina.
Faktaruta
PwC
PwC Sverige är marknadsledande inom revision och rådgivning med 2 700 medarbetare runt om i landet – vi finns där du finns! Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör.
Lämna en kommentar