Socialt entreprenörskap och filantropi
Som rådgivare ser vi bland entreprenörer en tydlig trend vad gäller intresset för socialt entreprenörskap och filantropi. Med socialt entreprenörskap avser jag här att företagande, helt eller delvis, används som organisationsform för att lösa viktiga problem i samhället. Hur fungerar dagens skatteregler i detta hänseende och finns det behov av nya justerade regler?
Historiskt har socialt entreprenörskap och filantropi varit mer starkt förekommande i den anglosaxiska delen av världen. I Skandinavien har uppfattningen historiskt varit att det är samhället, via skattsedeln, som ska sköta viktiga uppgifter som dessa. I tider av stora utmaningar för samhället, exempelvis immigration och geopolitik, är jag övertygad om att ett starkt samarbete mellan det offentliga och civilsamhället är nödvändigt för att lyckas med de stora utmaningar vi ställs inför.
Min erfarenhet är att framgångsrika entreprenörer med framgångsrika resor bakom sig många gånger har en mycket stark vilja att ge tillbaka till samhället och bidra till en bättre värld.
I Sverige har vi, till skillnad mot exempelvis USA, egentligen inte några skattelättnader för filantropi. Det finns ett tydligt förbud mot gåvor såväl i aktiebolagslagen som i inkomstskattelagen. Aktiebolagets syfte är att generera vinst och något avdrag ges i princip inte för gåvor. Detta är goda grundprinciper. Att en gåva lämnas endast av skatteskäl skulle vi möjligen kunna anlägga ett moraliskt perspektiv på. Enligt min uppfattning bedrivs således varken socialt entreprenörskap eller filantropi av skatteskäl.
Goda exempel på socialt entreprenörskap i Sverige är till exempel Mattecentrum och appen Welcome som har till syfte att minska utanförskapet för flyktingar.
En stark trend avseende socialt entreprenörskap och filantropi är grundad på föreställningen att det vi gör ska vara meningsfullt och långsiktigt ansvarsfullt och hållbart.
Seminarium i Almedalen onsdagen den 6 juli
I Almedalen bjuder vi in till seminarium med temat Socialt entreprenörskap och filantropi – modeller för att lösa samhällsutmaningar. Detta tillsammans med Entreprenörskapsforum. Deltagare i vår panel är Niklas Adalberth, en av grundarna till Klarna, Madeleine Linins Mörner, director på Axfoundation, Pontus Braunerhjelm, professor Entreprenörskapsforum, Nina Hoas, filantropirådgivare på UBS, Henrik Steinbrecher, PwC Network Middle Market leader och undertecknad.
På vår blogg ”PwC i Almedalen” hittar du alla våra seminarier. Där kan du även följa våra seminarier live om du inte har möjlighet att närvara i Visby. Väl mött!
Peter Hellqvist, Middle Market leader PwC Sweden
PwC
PwC Sverige är marknadsledande inom revision och rådgivning med 2 700 medarbetare runt om i landet – vi finns där du finns! Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör.
Lämna en kommentar