Nytt system för beskattning av rederier i Sverige

‹ Tillbaka till artiklarna

PwC-skatteradgivning-Capitol-solid_0002_burgundyDen 5 november 2015 överlämnade regeringen en remiss till Lagrådet med lagförslag om införande av ett svenskt tonnagebeskattningssystem. Förslaget innehåller få förändringar i jämförelse med den statliga utredning som presenterades i februari.

I februari tidigare år skrev vi ett blogginlägg om att en statlig utredning lämnat förslag om införande av ett svenskt tonnageskattesystem. I september bloggade vi på nytt om att regeringen aviserat att ett svenskt tonnagebeskattningssystem skulle ingå som en del av budgetpropositionen för 2016. Nu kan vi konstatera att regeringen har lämnat en lagrådsremiss i ärendet.

Lagrådsremissen överensstämmer i stort med den utredning som presenterades i februari. De flesta ändringarna är av redaktionell art, men det föreslås också förtydliganden i några avseenden. Som exempel kan nämnas ett tillägg till reglerna om avskrivning på inventarier. Ett företag, som bedriver så kallad ”blandad verksamhet” och därför har inventarier som omfattas både av konventionell beskattning och tonnagebeskattning, ska även i fortsättningen kunna tillämpa räkenskapsenlig avskrivning, trots att avskrivningen i redovisningen kommer att skilja sig från den avskrivning som görs vid beskattningen.

I likhet med utredningsförslaget finns i lagrådsremissen ett förslag om att latenta skatteskulder hänförliga till ackumulerade överavskrivningar inte ska efterges utan bestämmas till ett så kallat skillnadsbelopp vid inträdet i tonnagebeskattningssystemet. Även om regeringen har valt en något annorlunda lagteknisk lösning, ska skillnadsbeloppet därefter tas fram till beskattning med minst 25 procent vart femte år efter tonnagebeskattningsinträdet, om företaget inte ökat sitt tonnage på visst sätt.

Några remissinstanser har framfört synpunkter på att vissa av villkoren kommer att diskvalificera företag från att ingå i det svenska tonnagebeskattningssystemet, trots att de utsätts för hård internationell konkurrens. Detta gäller särskilt kraven på att fartyg för att omfattas ska ha en bruttodräktighet på minst 100 och huvudsakligen användas i internationell trafik eller i inrikestrafik i ett annat land. För att bland annat undvika gränsdragningsproblem har regeringen dock valt att inte göra några ändringar i dessa delar i förhållande till utredningens förslag.

Reglerna föreslås enligt lagrådsremissen träda i kraft den 20 juni 2016 och tillämpas för beskattningsår som börjar efter den 31 december 2016.

Kommentar

Det återstår nu att se om Lagrådet har några synpunkter på förslaget, som i många delar är relativt tekniskt komplicerat och innebär ett helt nytt system för beskattning av rederier i Sverige. För att EU-kommissionen ska kunna se över förslaget utifrån statsstödsreglerna har ikraftträdandet skjutits fram till juni 2016. PwC följer utvecklingen med intresse och har du några frågor är du välkommen att kontakta oss.

Ulrika Lundh Eriksson och Rebecka Fröjd

Har du frågor om företagsbeskattning?

Ulrika Lundh Eriksson

Ulrika Lundh Eriksson

Ulrika Lundh Eriksson arbetar med nationell och internationell företagsbeskattning med särskild inriktning mot transport, logistik och shipping. Hon arbetar vid PwC:s skatteavdelning i Göteborg.
010-213 14 17

Ulrika Lundh Eriksson works with national and international corporate taxation, specialising in transport, logistics and shipping. She works at PwC’s tax department in Gothenburg.
+46 10 213 14 17

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

Sammanfattning av intervjuserien Skattekartan 2019

Hur vill politikerna lösa utmaningarna inom skatteområdet och vilka skatteförändringar är mest prioriterade? Under våren har vi intervjuat ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Avisering om ny skatt för finanssektorn

Regeringen har vid en presskonferens den 31 augusti aviserat att det kommer att presenteras ett förslag på ny skatt för finanssektorn. Som ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Beskattning vid differentierad utdelning

Skatterättsnämnden har i ett förhandsbesked funnit att differentierad utdelning, i samband med en delägares avveckling av ägandet i sitt ...

Läs artikeln