Nytt om momshanteringen vid kundförluster med anledning av covid-19
Skatteverket har publicerat ett nytt ställningstagande som syftar till att underlätta företagens hantering av moms vid konstaterade kundförluster. Vi går igenom vad det innebär.
Den pågående pandemin innebär stora ekonomiska påfrestningar för många företag vars försäljning minskat kraftigt. Allt fler företag har svårt att betala sina fakturor vilket leder till att det uppstår kundförluster hos leverantörerna. I normala fall ställs det tämligen höga krav för att en leverantör ska få reducera tidigare redovisad utgående moms på kundförluster. Leverantören måste bland annat visa att köparen saknar betalningsförmåga. Skatteverkets nya ställningstagande innebär i korthet att det under vissa förutsättningar, med anledning av den pågående pandemin, kan antas att köparen saknar betalningsförmåga.
Om följande fem förutsättningar är uppfyllda anser Skatteverket att det är sannolikt att en köpare inte kan betala en fordran:
- köparen är en fysisk eller juridisk person som självständigt bedriver ekonomisk verksamhet
- fakturan utfärdas mellan den 1 februari 2020 - den 31 december 2020
- det har gått minst 3 månader sedan fordran förföll till betalning
- en skriftlig betalningspåminnelse har skickats ut
- säljaren och köparen är inte i intressegemenskap.
Om samtliga villkor är uppfyllda får leverantören sätta ned beskattningsunderlaget och reducera tidigare redovisad utgående moms på den gjorda försäljningen. Leverantören behöver inte utfärda en kreditfaktura till köparen när det är fråga om kundförluster.
Skulle leverantören, helt eller delvis, få betalt från köparen vid ett senare tillfälle måste utgående moms redovisas på den betalning som har kommit in.
Kommentar
Vi välkomnar Skatteverkets initiativ att förenkla företagens momshantering vid uteblivna betalningar. Företag som utfärdat fakturor mellan den 1 februari 2020 - den 31 december 2020 som inte blir betalda kan på ett enklare sätt minska sin redovisade utgående moms på konstaterade kundförluster. Det gäller oavsett fakturabeloppets storlek.
Det nya ställningstagandet innebär att Skatteverkets tidigare ställningstagande från december förra året kompletteras med nya riktlinjer, som gäller under särskilda förutsättningar. Vi har skrivit om momshanteringen på kundförluster tidigare i Tax matters, se artikel hur moms ska redovisas när kunden inte kan betala.
Läs även: Momsredovisning under coronakrisen
Kontakta vår hotline
På PwC vill vi hjälpa till och göra skillnad genom att stödja företag under denna tid av osäkerhet. Vi har därför satt upp en kostnadsfri hotline dit du kan ringa och få svar på dina frågor kopplade till regeringens stödpaket och andra covid-19 relaterade affärsfrågor.
Cecilia Rasmusson
Cecilia Rasmusson arbetar med moms på PwC:s kontor i Sundsvall.
Kontakt: 010-212 88 75
cecilia.rasmusson@pwc.com
Lämna en kommentar