Brexit – undvik onödiga stopp och kostnader

TM_brexit2 ‹ Tillbaka till artiklarna

Brexit närmar sig med stormsteg och den 29 mars är det enligt tidsplanen dags. Innan dess finns en rad åtgärder som företag som har affärer med UK behöver vidta. Vi har sammanställt en checklista över det viktigaste.

Nedan är några av de punkter som ett företag bör ha koll på innan Brexit för att undvika att varor stannar vid gränsen till eller från UK den 30 mars.

Checklista brexit – utvalda punkter

  • Import/Export - vem har ansvar för att att sköta hanteringen och kan ert affärssystem få fram all nödvändig information för att fullgöra import/export formaliteter?
  • Leveranser - kan era affärspartners utföra leveranser efter brexit i enlighet med överenskomna tidsplaner? Att varorna måste passera tullen och genomgång ett tullförfarande kommer att ta tid.
  • Beredskapslager - behövs ett beredskapslager för att minimera problem med produkttillgänglighet?
  • EORI-nummer (Economic Operator Registration and Identification) - har bolaget ett EORI-nummer vilket är nödvändigt för att skicka produkter mellan UK och EU efter brexit?
  • Ursprungsintyg - undersök om förutsättningarna för att utfärda ursprungsintyg förändras. Om ni exempelvis exporterar varor med insatsvaror från Storbritannien kan det innebära att det inte längre är möjligt att utfärda ursprungsintyg när du exporterar från Sverige till ett land utanför EU.
  • Trepartshandel - ej längre möjligt att tillämpa förenklingsreglerna för trepartshandel med en part i UK.
  • MOSS (Mini One Stop Shop) - försäljning till personer i UK kan inte redovisas via MOSS.
  • VIES (VAT Information Exchange System) - det kommer inte längre gå att kontrollera brittiska momsnummer i VIES.

Hela checklistan hittar ni på vår brexit-sida.

Har du frågor om moms, tull eller punktskatter?

Sara Lörenskog och Annie Lyding

Sara Lörenskog och Annie Lyding

Sara Lörenskog och Annie Lyding arbetar med momsrådgivning på PwC:s kontor i Stockholm. Sara jobbar i huvudsak med rådgivning till internationellt verksamma företag bland annat i samband med omstruktureringar och internationell handel.
Sara: 010-213 35 56, sara.lorenskog@pwc.com
Annie: 010-212 45 26, annie.lyding@pwc.com
Sara Lörenskog and Annie Lyding works with VAT at PwC’s office in Stockholm. Sara works with international active companies in connection with restructuring and international trade.
Sara: +46 10 213 35 56, sara.lorenskog@pwc.com
Annie: +46 10 212 45 26, annie.lyding@pwc.com

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

Brexit – en uppdatering

Den 31 oktober är datumet då Storbritannien ser ut att lämna EU. Det avtal för utträdet ur EU som förhandlades fram mellan Storbritannien ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Mikael Carlén önskar trevlig sommar!

Under våren har Tax matters bland annat bjudit på intervjuserien ”Skattekartan 2019”, där representanter för de politiska partierna har ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Förslag till skatt på plastbärkassar

Regeringen har i promemorian ”Skatt på plastbärkassar” föreslagit att en skatt ska tas ut på plastbärkassar från den 1 maj 2020. Enligt ...

Läs artikeln