Prissättningsbesked – så kan tvister om internprissättning förebyggas
Att ha en korrekt och väl genomtänkt internprissättning (eng. transfer pricing, TP) är inte bara en fråga om att följa lagar och regler, utan också om att skapa skattemässig trygghet för företag som bedriver internationell verksamhet. I en tid då skattemyndigheter världen över ökar sina resurser för att granska internprissättningen kan det vara klokt att överväga möjligheten att ansöka om ett prissättningsbesked (eng. advance pricing agreement, APA). Detta är den andra artikeln i vår artikelserie om internprissättning och tvister.
Vad är en APA?
En APA är en överenskommelse mellan en koncern och en eller flera skattemyndigheter om hur TP:n ska ske för vissa typer av transaktioner under en bestämd period. Syftet är att förebygga framtida tvister och potentiell dubbelbeskattning. Det är extra vanligt för transaktioner som är nya, stora och/eller komplexa ur ett TP-perspektiv. I Sverige kan en APA ingås bilateralt eller multilateralt, dock inte unilateralt, men i flertalet andra länder går det att få en unilateral APA.
För att ansöka om en APA i Sverige krävs att företaget lämnar in en ansökan till ”Behörig myndighet” på Skatteverket (i Sverige en särskild avdelning på Skatteverket). Ansökan ska innehålla en beskrivning av parterna, organisationen, transaktionerna, en funktionell analys, en jämförbarhetsanalys och en motivering för den valda prissättningsmetoden. Det är också möjligt, och ofta nödvändigt, att boka in ett förmöte med myndigheten för att diskutera förutsättningarna för en APA. Under ett sådant möte diskuteras ärendet översiktligt och om det är väl förberett kan det ofta underlätta processen med att få myndigheten att acceptera ansökan. Vanligtvis sker en liknande process även i det andra landet, eller i de andra länderna om det är flera som berörs.
Hur fungerar en APA?
Behörig myndighet i Sverige tar ut en avgift för att ansöka om en APA. Avgiften är 150 000 kronor för en ny ansökan, 100 000 kronor för en förnyelse och 125 000 kronor för en förnyelse med ändringar. I tillägg till den svenska avgiften tillkommer det i regel även avgift i det andra landet/länderna. En förutsättning för en APA är att Behörig myndighet kommer överens med sin motpart i det andra landet. Detta sker vanligtvis efter en grundlig förhandling mellan myndigheterna. Det finns dock inget garanti för företaget att myndigheterna kommer överens.
En APA gäller normalt för tre till fem år, men kan även omfatta tidigare eller senare år om det finns goda skäl för det. En mellan myndigheterna överenskommen och signerad APA är bindande för Behörig myndighet och den kan inte heller överklagas, dock måste den accepteras av företaget för att vara bindande. När Behörig myndighet beslutar om en APA utgår myndigheten från att verksamheten kommer att bedrivas på i stort sett samma sätt under hela giltighetstiden. Man ställer upp ett antal kritiska antaganden som behöver fortsätta gälla. Om verksamheten ändras för mycket är myndigheterna inte längre bundna av överenskommelsen. Under 2023 kom det in 16 nya ansökningar om APA och Behörig myndighet ingick 20 APA-överenskommelser.
När och varför ska man ansöka om en APA?
Att ansöka om en APA kan vara en fördelaktig strategi för att minska risken för skatterevision och dubbelbeskattning, samt för att skapa förutsägbarhet och transparens i TP:n. Det är relativt vanligt att vi hjälper kunder, som överväger att byta TP-modell/prissättning, att ansöka om en APA i samband med bytet.
På PwC har vi ett globalt nätverk av kollegor som kan hjälpa till med lokal expertis och kontakter i de länder som berörs av din TP. Att ha rätt kompetens i samtliga länder som är inblandade i en APA är ofta en mycket god start för att lyckas få myndigheterna att komma överens.
Kontakta oss gärna för att få veta mer om hur vi kan hjälpa dig. Håll också utkik efter nästa artikel i vår artikelserie. Där kommer vi att ta upp möjligheten till ömsesidig överenskommelse (eng. mutual agreement procedure, MAP) för att undanröja dubbelbeskattning.
Läs också: Internprissättning och tvister: Dags för skatterevision?
Anders Forslund & Tim von Oelreich
Anders Forslund och Tim von Oelreich arbetar som skatterådgivare på PwC:s kontor i Stockholm. Anders och Tim arbetar med frågor inom internprissättning.
Anders: 076-869 52 76,
anders.forslund@pwc.com
Tim: 010-212 50 51,
tim.von.oelreich@pwc.com
Lämna en kommentar