Införandet av nya e-handelsregler skjuts fram till följd av covid-19
![](https://blogg.pwc.se/hubfs/Tax_matters/NYA_BILDER/M%C3%A4nniskor/TM_e-handel.png)
EU-kommissionen har föreslagit att det nya så kallade e-handelspaketet ska skjutas fram. Om Europeiska rådet och EU-parlamentet godkänner förslaget kommer reglerna börja gälla den 1 juli 2021 istället för 1 januari. Förslaget ger företag ytterligare sex månader att förbereda sig inför de omfattande förändringarna.
Varför skjuts införandet fram?
Bakgrunden till förslaget att skjuta fram införandet av de nya e-handelsreglerna i sex månader är den svåra situation som EU:s medlemsstater befinner sig i med anledning av covid-19.
Vad innebär det nya e-handelspaketet?
De nya reglerna innebär bland annat att:
- Det införs en gemensam omsättningströskel på 10 000 euro, 99 680 kronor, för all e-handel till konsumenter i andra EU-länder. Om omsättningströskeln passeras ska säljaren ta betalt med köparlandets moms.
- Tillämpningsområdet av det elektroniska momsrapporteringssystemet MOSS (Mini One Stop Shop) utvidgas, varpå man också döper om systemet till OSS (One Stop Shop).
- Undantaget från moms och tull vid import av varor med lågt värde slopas.
- Det införs en ny ordning vid importer av lägre värde.
- Innehavare av digitala marknadsplatser eller plattformar blir skyldiga att i vissa fall deklarera moms på försäljningar som görs via marknadsplatsen
Läs även: Nya regler för moms på e-handel till konsumenter i EU och Norge
Avsätt tid för anpassningar till de nya reglerna
Företag som omfattas av de nya reglerna behöver göra systemanpassningar och se över sina rutiner för momshantering vid e-handel. Detta kräver att företaget avsätter tid och eventuellt behöver även investeringar göras avseende IT-systemen. Eftersom de flesta företag nu fokuserar på att mildra konsekvenserna av covid-19 är det bra att införandet av de nya reglerna skjuts fram
Webinar med anledning av de nya reglerna
För dig som vill veta mer om de nya momsreglerna vid e-handel till konsumenter i EU håller PwC på fredag den 15 maj ett kostnadsfritt webinar där vi bland annat går igenom
- varför reglerna ändras
- vad som ändras
- vad ändringarna innebär för företag i praktiken
- hur företag kan förbereda sig.
![Paulina Pleijel och Hillevi Söderberg](https://blogg.pwc.se/hs-fs/hubfs/Tax_matters/F%C3%B6rfattare_Tax_matters/TM_Paulina-Pleijel-och-Hillevi-Soderberg.png?width=210&name=TM_Paulina-Pleijel-och-Hillevi-Soderberg.png)
Paulina Pleijel och Hillevi Söderberg
Paulina: 072-880 93 97, paulina.pleijel@pwc.com
Hillevi: +46 (0)729 809540, hillevi.soederberg@pwc.com
Paulina: +46 72-880 93 97, paulina.pleijel@pwc.com
Hillevi: +46 (0)729 809540, hillevi.soederberg@pwc.com
Lämna en kommentar