I väntan på nya skatteregler för incitamentsprogram
I förra veckan tillsatte regeringen genom ett så kallat kommittédirektiv en utredning om skattereglerna för incitamentsprogram. Huvudsyftet är att åstadkomma konkurrenskraftiga regler för att öka möjligheterna att attrahera och behålla nyckelpersoner inom företag samt främja tillväxt.
Konkurrensen om talangerna
Mindre företag har svårare att konkurrera om unga talanger med de stora företagen som har möjlighet att erbjuda höga löner, kontantbonusar och attraktiva traineeprogram. Företag i ett uppstarts- eller utvecklingsskede kan ha svårt att hitta de kontanta medel som behövs för att matcha de höga lönerna och bonusarna. Grundarna av företaget har ibland dessutom endast tagit ut minimalt med lön under lång tid. Tidigare fanns en möjlighet att erbjuda nyckelpersoner att till marknadsvärde köpa en mindre post aktier i bolaget och på så vis förhoppningsvis få en värdestegring som i framtiden beskattas lågt, i bästa fall till 20 procent. De nya 3:12-reglerna gör detta mindre attraktivt för aktieposter under fyra procent. Det är därför mycket bra att regeringen tittar närmare på möjligheterna att förbättra dessa regler. Det finns dock fortfarande möjlighet att utnyttja möjligheterna till låg beskattning bara man strukturerar ägandet av aktier eller optioner på rätt sätt.
Teckningsoptioner istället för aktier
En annan utmaning som vi ofta stöter på, i både större och mindre företag, är problemet för nyckelpersonen att finansiera köp av aktier i bolaget till marknadsvärde. Genom att till exempel erbjuda teckningsoptioner istället för aktier kan man, beroende på i vilket skede företaget är, erbjuda en investering till ett betydligt lägre värde men med förhoppning om samma goda avkastning som om man erbjudit aktier, till exempel vid en försäljning av bolaget.
Ovanstående behandlar framförallt utmaningar i mindre onoterade företag i ett uppstarts- eller utvecklingsskede. Vi ser andra utmaningar och andra former av program i andra typer av bolag. Bland annat ser vi en ökande trend att noterade bolag ställer ut olika typer av aktiesparprogram.
Andra typer av utmaningar som företag står inför när de ska sätta upp incitamentsprogram lyfts fram i PwC:s undersökning från 2012, Making executive pay work – The psychology of incentives.
Malin Andersson
010-212 81 60, malin.m.andersson@pwc.com
+46 10 212 81 60
Lämna en kommentar