EU föreslår införande av obligatoriskt informationsutbyte gällande skatterelaterade förhandsbesked
EU-kommissionen presenterade den 18:e mars ett förslag på ”Tax Transparency Package” som framförallt berör obligatoriskt informationsutbyte mellan alla EU-länder. Från och med 1 januari 2016 ska det obligatoriska utbytet ske per automatik och avse alla förhands- och prissättningsbesked.
I anslutning till detta har EU-kommissionen även föreslagit en definition på vad som ska anses omfattas av informationsutbytet, för att därigenom undvika eventuella oklarheter om vad som ska anses ingå. Definitionen anger att alla beslut som kan liknas vid ett förhandsbesked omfattas av detta obligatorium. Detta vida uttryck omfattar alla riktlinjer samt övrig kommunikation meddelad av medlemstaterna och som avser tolkning av nationell skattelagstiftning. Däremot utesluts besked som enbart rör nationella förhållanden.
Utbytet ska enligt förslaget ske kvartalsvis mellan alla andra 27 medlemsländer (samt kommissionen) och ska i enlighet med ett standardiserat format omfatta följande punkter:
- Namnet på det berörda företaget (och eventuell företagsgrupp);
- Beskrivning av sakfrågan;
- Beskrivning av de avgörande faktorer som medlemstaterna utgår ifrån när besked ska meddelas;
- Förslag på de medlemstater som kan komma att påverkas av beskedet; och
- Förslag på andra företag eller företagsgruppen som kan påverkas av beskedet
Detta innefattar även alla förhandsbesked samt prissättningsbesked (Advance Pricing Agreements) som har meddelats sedan 2005 och som fortfarande är giltiga.
Förslaget är avsett att träda i kraft den 1 januari 2016, förutsatt att det röstas igenom av rådet och medlemstaterna i slutet av 2015.
Kommentar
Det kan noteras att även OECD inom ramen för BEPS Action 5 föreslår ett liknande system för ökad transparens. Dock kan det konstateras att EU-kommissionens förslag går mycket längre än OECD:s Action 5 där endast vissa förhandsbesked omfattas och det inte anges inom vilka tidsramar utbytet ska ske.
Förslaget är tänkt att bidra till ökad transparens och samarbete mellan länderna. Därigenom kommer skattemyndigheterna och EU-kommissionen att få ta del av betydligt mer information än vad de i dagsläget har tillgång till. Om förslaget implementeras är det sannolikt att skattemyndigheterna i EU kommer att ställa fler frågor till de berörda företagen, vilket kan leda till ökade revisioner och tvister.
Eftersom EU-kommissionen också omfattas kommer den troligen att undersöka om de givna beskeden innebär att företagen har erhållit olagligt statsstöd; om så är fallet riskerar företagen att behöva återbetala de förmåner de har fått under upp till en tio års period.
Vår rekommendation är att redan nu se över befintliga samt pågående förhands- och prissättningsbesked då det är högst troligt att EU:s och OECD:s förslag kommer att innebära fler revisioner och tvister. Länder kan t.ex. bli medvetna om att koncernbolag med liknande funktioner i andra länder får en högre ersättning, och därmed förvänta sig att hemmahörande bolag får en liknande ersättning.
Webseminarium om BEPS
Vi vill även passa på att uppmärksamma nästa webseminarium om BEPS som PwC bjuder in till den 30 mars och som bland annat berör vinstdelningsmetoden (action 10 i BEPS Action Plan).
Raman Atroshi
010-212 91 39
+46 10 212 91 39
Lämna en kommentar