Amount B – Navigera osäkerheten inför implementering
Amount B introducerades först i oktober 2020, men det var inte förrän i december 2022 som ett diskussionsutkast släpptes för en offentlig konsultation. Sedan dess har flera riktlinjer och rapporter publicerats av OECD, men många multinationella grupper står fortfarande inför osäkerhet gällande status för implementering, möjlig finansiell påverkan på deras befintliga finansiella modell och om de föreslagna reglerna verkligen kan förenkla deras internprissättningsefterlevnad.
Läs också: OECD släpper rapport om Amount B i Pillar One
I denna artikel delar vi de senaste nyheterna samt besvarar några av de mest frekvent ställda frågorna gällande Amount B. Företag bör uppmärksamma de möjliga konsekvenserna, eftersom de nya reglerna kan påverka alla multinationella koncerner oavsett storlek redan från den 1 januari 2025.
Bakgrund och omfattning
Amount B etablerar en förenklad ersättningsmodell för rutinmässiga distributionsaktiviteter. Ersättningen ska representera en avkastning på försäljning baserad på den transaktionella nettomarginalmetoden (TNMM). Amount B tillämpas i följande situationer:
- distributionsfunktionen (inklusive agenter och kommissionärer) med detaljhandelsförsäljning som inte överstiger 20 procent;
- driftskostnader bör vara mellan 3 procent och en övre gräns på 20 procent till 30 procent av årliga nettointäkter;
- transaktioner som involverar icke-materiella varor, tjänster eller insatsvaror är utanför omfattningen.
När en transaktion har bedömts vara inom omfattningen av Amount B, bestäms ersättningsnivån baserat på en 3-stegs process:
- identifiering av relevant industri och produktklassificering från 3 tillgängliga kategorier;
- bestämning av faktorintensitetsklassificering med avseende på driftsresurser och driftskostnader;
- identifiering av rätt intervall baserat på industrigrupp och faktorintensitet.
Kommentarer angående tillämpning och verkställbarhet
Många företag har svårt att förstå när och i vilka jurisdiktioner de kan påverkas av de nya reglerna. För närvarande har endast 5 av cirka 60 täckta jurisdiktioner (Argentina, Brasilien, Costa Rica, Mexiko och Sydafrika) uttryckligen visat vilja att tillämpa Amount B. Fler länder kan dock så småningom tillämpa Amount B, med till exempel Irland som tar upp detta i sitt senaste budgetförslag, USA som föreslår en obligatorisk tillämpning av denna metodik medan Nederländerna har utfärdat ett uttalande att det inte kommer att tillämpas på nederländska skattebetalare men kommer att vidta åtgärder för att undvika dubbelbeskattning.
Eftersom Amount B är frivilligt att implementera kan följande situationer uppstå:
- Både land A och land B kräver tillämpning av Amount B. Amount B är tillämpligt och tvister bör lösas baserat på Amount B-rapporten.
- Endast land A tillämpar Amount B, antingen som ett alternativ eller en skyldighet. I detta fall bör tvister lösas baserat på OECD:s riktlinjer för internprissättning.
Kommentarer angående grossist- och detaljhandelsförsäljning
Rapporten ger endast en övergripande definition av detaljhandelsförsäljning (som distribution till slutkonsumenter) och vissa företag har svårt att klassificera sin försäljning till exempelvis offentliga organ, lokala myndigheter och andra former av statliga representanter. Industrier inklusive läkemedel, medicintekniska produkter, kosmetika, hälso- och välbefinnande produkter kan på grund av specifika regulatoriska tillstånd betraktas som grossist- eller detaljhandel försäljare, beroende på landets regulatoriska ramverk (till exempel direkt vs indirekt försäljningskanal, via apotek). Amount B-analysen behöver beakta specifika marknadsförhållanden och bedöma om detaljhandelsförsäljningen överstiger minimigränsen.
Kommentarer angående befintliga riktmärken och industriklassificering
OECD har delat in industrier i tre grupper. Medan databasfiltreringen baserad på Moody's BvD Orbis-kriterier har beskrivits i bilaga A, finns det ingen specifik matris eller konverteringstabell mellan NACE- eller SIC-koder som vanligtvis används för benchmarkstudie.
Detta kan vara problematiskt för vissa grupper eftersom deras produkter kan tillhöra flera kategorier med olika RoS-intervall:
- Skruvar och fästelement: kan klassificeras som byggmaterial och förnödenheter i grupp 1 eller industriella komponenter i grupp 3,
- Medicintekniska produkter kan till exempel vara hälso- och välbefinnande produkter i grupp 2 eller medicinsk utrustning i grupp 3.
Medan rapporten ger exempel på hur beräkningen ska göras när försäljningen representerar två olika industrigrupper finns det ingen vägledning om hur man väljer den mest lämpliga gruppen. På samma sätt kan det vara problematiskt för distributörer som säljer olika produkter eftersom det kan kräva segmentering i de finansiella rapporterna på produktnivå. Vissa industrier, särskilt efter covid, kan dra nytta av Amount B-prismatrisen över nuvarande benchmarkstudie, men skattemyndigheter kommer sannolikt att granska dessa åtgärder för att förhindra skatteplanering. Detta har också tagits upp i rapporten.
PwC:s rekommendation
Företag bör förbereda sig för initial osäkerhet och potentiella tvister i vissa länder. Samtidigt kan Amount B utgöra en möjlighet att begränsa risken för tvister i andra jurisdiktioner och förhindra duplicering av internprissättningsanalyser genom vissa synergieffekter. I den inledande fasen kan Amount B kräva mer djupgående operativ övervakning av uppnådda marginaler i tänkta jurisdiktioner. PwC övervakar noggrant utvecklingen relaterad till Amount B på global nivå och stödjer kunder med att analysera påverkan av Amount B. PwC erbjuder också skräddarsydda lösningar från workshop till finansiell analys av befintliga data och hur nuvarande internprissättningsmodeller kan påverkas av Amount B.
Anna Baranowska & Amanda Ivansson
Anna Baranowska och Amanda Ivansson arbetar på PwC:s kontor i Göteborg respektive Jönköping. Anna och Amanda är skatterådgivare och jobbar med internprissättning.
Anna: 070-834 63 42,
anna.baranowska@pwc.com
Amanda: 010-212 52 21,
amanda.ivansson@pwc.com
Lämna en kommentar