---
title: Skatteverket om förlorad rätt till räkenskapsenlig avskrivning
description: Skatteverket förtydligar när rätten till räkenskapsenlig avskrivning på inventarier förloras vid upprepade felaktiga avskrivningar. Se ställningstagande.
image: https://blogg.pwc.se/hubfs/AdobeStock_512075551_650.jpg
---

[![pwc-logo-1](https://blogg.pwc.se/hs-fs/hubfs/Imported%20sitepage%20images/pwc-logo-1.png?width=200&name=pwc-logo-1.png)](https://blogg.pwc.se/)

## Tax matters - Sveriges skatteblogg

[‹ Tillbaka till artiklarna](https://blogg.pwc.se/taxmatters)

21 november 2024 | [Skatt och regelverk](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/skatt-och-regelverk) [, Rekommenderad](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/rekommenderad)

# Skatteverket om förlorad rätt till räkenskapsenlig avskrivning

Kontakta [Sophie Broqvist & Peter Heyne](https://blogg.pwc.se/taxmatters/author/sophie-broqvist-peter-heyne)

Lästid: 5 min

![Kvinna med bygghjälm och inventarier](https://blogg.pwc.se/hs-fs/hubfs/AdobeStock_512075551_650.jpg?width=900&name=AdobeStock_512075551_650.jpg)

Den 15 oktober 2024 utfärdade Skatteverket ett nytt ställningstagande som förtydligar och ger exempel på när Skatteverket anser att ett företag inte längre har rätt att tillämpa räkenskapsenlig avskrivning på maskiner och inventarier. Här redogör vi kortfattat för slutsatserna i ställningstagandet.

## Gällande skatteregler - avskrivning på inventarier

Räkenskapsenlig avskrivning får tillämpas om ett företag (i) haft ordnad bokföring som avslutats med årsbokslut, och (ii) avdraget motsvarar avskrivningen i bokslutet. Värdeminskningsavdrag beräknas då enligt huvudregeln (30 procent) eller kompletteringsregeln (20 procent), “30- och 20-regeln”. Beräkningen enligt 30- eller 20-regeln ger de skattemässigt tillåtna ramarna som bokförda avskrivningar i de allra flesta fall behöver rymmas inom, (det finns i vissa undantagssituationer möjlighet att göra högre avdrag än så även skattemässigt).

För att tillämpa räkenskapsenlig avskrivning förutsätts alltså att bokförda och skattemässiga värden på inventarier överensstämmer. Alternativet till räkenskapsenlig avskrivning är restvärdemetoden där värdeminskningsavdrag får ske med högst 25 procent av avskrivningsunderlaget. Till skillnad mot räkenskapsenlig avskrivning tillämpas restvärdemetoden separat från redovisningen.

I det fall ett företag har en bokförd avskrivning som är högre än vad som är maximalt tillåtet enligt den räkenskapsenliga avskrivningen ska den överskjutande delen hanteras som ej avdragsgill. Ej avdragsgillt belopp dras sedan av med 20 procent per år efterföljande beskattningsår enligt en särskild korrigeringsregel. När ett företag har bokfört en avskrivning som inte är tillåten skattemässigt är dock kravet på att avdraget ska motsvara avskrivningen i bokslutet inte uppfyllt och rätten till att tillämpa räkenskapsenlig avskrivning kan gå förlorad.

## Skatteverkets ställningstagande

Skatteverket har uttalat att rätten till räkenskapsenlig avskrivning inte går förlorad vid oavsiktliga fel som görs enstaka år, men däremot när det sker systematiskt. I ställningstagandet tydliggör Skatteverket var de anser att gränsen går för när ett företag tappar rätten till att tillämpa räkenskapsenlig avskrivning vid upprepade för höga bokförda avskrivningar.

I ställningstagandet var det fråga om ett företag som årligen köpte in datorutrustning som skrevs av på tre år i bokslutet. Då företaget tillämpade räkenskapsenlig avskrivning gjorde företaget för stora bokförda avskrivningar varje år jämfört med vad som är tillåtet skattemässigt. Frågeställningen var om företaget kunde förlora rätten till räkenskapsenlig avskrivning. Skatteverket angav bland annat att de är av uppfattningen att ovan nämnda korrigeringsregel är avsedd att tillämpas vid fel som gjorts enstaka år, men inte när det sker under flera år eller på annat sätt systematiskt. Skatteverket anger två exempel:

1. För höga avskrivningar har skett tre på varandra direkt följande beskattningsår (anses utgöra mer än enstaka år).
2. För höga avskrivningar vart annat eller tredje räkenskapsår (anses utgöra på annat sätt systematiskt).

I båda exemplen anser Skatteverket att ett företag inte får tillämpa korrigeringsregeln utan förlorar rätten att tillämpa räkenskapsenlig avskrivning och får istället tillämpa restvärdemetoden.

## Kommentar

De förtydligande exempel som lämnats av Skatteverket är välkommet då det funnits viss osäkerhet kring när Skatteverket anser att återkommande för höga bokförda avskrivningar ska påverka möjligheten till räkenskapsenlig avskrivning. Detta är av särskild relevans för exempelvis företag vars inventariebestånd till huvudsaklig del består av inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd som understiger fem år (eftersom räkenskapsenlig avskrivning medför en total avskrivningstid om fem år). Ställningstagandet ger vägledning för när Skatteverket anser att dessa företag kan behöva överväga att övergå till restvärdemetoden. Att ha med sig är att detta är Skatteverkets uppfattning och inte ett prejudikat från Högsta förvaltningsdomstolen och att en närmare analys behöver göras i varje enskilt fall.

Om det vid beräkningen av tillåtna värdeminskningsavdrag enligt 30- och 20-regeln framkommer att ert företag bokfört avskrivningar som inte är tillåtna skattemässigt eller om företaget haft ej avdragsgilla avskrivningar som återlagts till beskattning tidigare beskattningsår är ni varmt välkomna att kontakta oss för vidare diskussion.

Här finner ni Skatteverkets ställningstagande:  
[Rätten till räkenskapsenlig avskrivning går förlorad vid upprepade för stora avskrivningar i räkenskaperna](https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.5/447396.html)

[![Har du frågor om skatt? Kontakta oss](https://hubspot-no-cache-eu1-prod.s3.amazonaws.com/cta/default/315629/c563a829-46c5-4119-83fe-53e84650fb4f.png)](https://hubspot-cta-redirect-eu1-prod.s3.amazonaws.com/cta/redirect/315629/c563a829-46c5-4119-83fe-53e84650fb4f)

![Sophie Broqvist & Peter Heyne](https://blogg.pwc.se/hubfs/Sophie_Peter%20(2).jpg)

### [Sophie Broqvist & Peter Heyne](https://blogg.pwc.se/taxmatters/author/sophie-broqvist-peter-heyne)

 Sophie Broqvist och Peter Heyne arbetar som skatterådgivare på PwC:s kontor i Linköping/Norrköping respektive Stockholm. Sophie arbetar med bolagsbeskattning, med särskilt fokus på deklarationer, skatteberäkningar och skatterapporteringar. Peter arbetar med nationell och internationell företagsbeskattning.   
Sophie: 010-212 66 82, [sophie.broqvist@pwc.com](mailto:sophie.broqvist@pwc.com)   
Peter: 010-213 04 38, [peter.x.heyne@pwc.com](mailto:peter.x.heyne@pwc.com)

## Prenumerera på Tax matters

Följ vår blogg och håll dig uppdaterad på det senaste inom skatt

[Ja, jag vill prenumerera på Tax matters](https://cloud.email.pwc.se/tm-hubspot)

## Kontakta en skatterådgivare

Är du intresserad av våra tjänster och vill komma i kontakt med oss på PwC?

[Kontakta oss](https://www.pwc.se/kontakt)

[Företagsbeskattning](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/fretagsbeskattning) [Rekommenderad](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/rekommenderad) [Moms, tull och punktskatter](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/moms-tull-och-punktskatter) [Fåmansföretag](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/fmansfretag) [Personbeskattning](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/personbeskattning) [Skatt och regelverk](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/skatt-och-regelverk) [Företagsbeskattning](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/företagsbeskattning) [Seminarier och utbildningar](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/seminarier-och-utbildningar) [Hållbarhet](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/hållbarhet) [Base Erosion and Profit Shifting (BEPS)](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/base-erosion-and-profit-shifting-beps) [Fastigheter](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/fastigheter) [Covid-19](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/covid-19) [Corona](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/corona) [Pension](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/pension) [Bank och finans](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/bank-och-finans) [Brexit](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/brexit) [Digitalisering](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/digitalisering) [moms](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/moms) [AI](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/ai) [HR och Talent Management](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/hr-och-talent-management) [Tillväxt](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/tillväxt) [Juridik](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/juridik) [Strategi](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/strategi) [Äga företag](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/äga-företag) [Energi och råvaror](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/energi-och-råvaror) [Forskning och vetenskap](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/forskning-och-vetenskap) [Tull och punktskatter](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/tull-och-punktskatter) [Driva företag](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/driva-företag) [Effektivisering](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/effektivisering) [Moderaterna](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/moderaterna) [Niklas Wykman](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/niklas-wykman) [Private equity och M&A](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/private-equity-och-ma) [Regelverk](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/regelverk) [Startup](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/startup) [Styrelse](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/styrelse) [Trender](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/trender) [Val 2022](https://blogg.pwc.se/taxmatters/topic/val-2022)

### Vad vill du ha hjälp med?

- [Våra tjänster](https://www.pwc.se/tjanster)
- [Revision](https://www.pwc.se/revision)
- [Skatterådgivning](https://www.pwc.se/skatt)
- [Digital Services](https://www.pwc.se/digital)
- [HR-rådgivning](https://www.pwc.se/hr)
- [Hållbar affärsutveckling](https://www.pwc.se/sv/hallbar-utveckling.html)
- [Legal](https://www.pwc.se/legal)

- [IPO / Börsintroduktion](https://www.pwc.se/ipo)
- [Finansiell rapportering](https://www.pwc.se/finansiellrapportering)
- [Corporate Finance](https://www.pwc.se/corporate-finance)
- [Consulting](https://www.pwc.se/consulting)
- [Riskhantering](https://www.pwc.se/riskhantering)
- [Cyber Security](https://www.pwc.se/cyber-security)
- [Utbildning](https://www.pwc.se/academy)

### Branscher

- [Branscher](https://www.pwc.se/branscher)
- [Bygg och anläggning](https://www.pwc.se/entreprenad)
- [Detaljhandel](https://www.pwc.se/detaljhandel)
- [Energi](https://www.pwc.se/energi)
- [Fastigheter](https://www.pwc.se/fastigheter)
- [Finansiell sektor](https://www.pwc.se/finansiellsektor)
- [Fordonsindustri](https://www.pwc.se/fordon)

- [Hälso- och sjukvård](https://www.pwc.se/sjukvard)
- [Ideell sektor](https://www.pwc.se/ideellsektor)
- [Offentlig sektor](https://www.pwc.se/offentligsektor)
- [Pharma och life sciences](https://www.pwc.se/lifesciences)
- [Skogs- och pappersindustri](https://www.pwc.se/skog)
- [Stålindustri och gruvnäring](https://www.pwc.se/stålindustri)
- [Telekom och teknologi](https://www.pwc.se/telekom)
- [Transport och logistik](https://www.pwc.se/transport)
- [Underhållning och media](https://www.pwc.se/media)
- [Verkstadsindustri](https://www.pwc.se/verkstad)

### Om PwC

- [Om oss](https://www.pwc.se/om)
- [Kontakta oss](https://www.pwc.se/kontakt)
- [Om PwC](https://www.pwc.se/om)
- [Pressrum](https://www.pwc.se/pressrum)
- [Våra kontor](https://www.pwc.se/kontor)
- [Karriär](https://www.pwc.se/sv/karriar.html)
- [Events](https://www.pwc.se/kalendarium)

© 2018 - 2026 PwC.

All rights reserved. PwC refers to the PwC network and/or one or more of its member firms, each of which is a separate legal entity. Please see [www.pwc.com/structure](https://www.pwc.com/structure) for further details.

- [Integritetspolicy](https://www.pwc.se/integritetspolicy)
- [Cookies](https://www.pwc.se/cookies)
- [Legal](https://www.pwc.se/sv/om-pwc/ansvarsfriskrivning.html)
- [Site provider](https://www.pwc.se/siteprovider)

```json
{
  "@context" : "https://schema.org",
  "@type" : "WebSite",
  "name" : "PwC",
  "potentialAction" : {
    "@type" : "SearchAction",
    "query-input" : "required name=search_term_string",
    "target" : "https://blogg.pwc.se/search?term={search_term_string}"
  },
  "url" : "https://blogg.pwc.se"
}
```

```json
{
  "@context" : "https://schema.org",
  "@type" : "WebPage",
  "name" : "Skatteverket om förlorad rätt till räkenskapsenlig avskrivning",
  "url" : "https://blogg.pwc.se/taxmatters/rakenskapsenlig-avskrivning"
}
```

```json
{
  "@context" : "https://schema.org",
  "@type" : "BlogPosting",
  "author" : {
    "@type" : "Person",
    "name" : "Sophie Broqvist & Peter Heyne",
    "url" : "https://blogg.pwc.se/taxmatters/author/sophie-broqvist-peter-heyne"
  },
  "dateModified" : "2024-11-21T11:29:50+0000",
  "datePublished" : "2024-11-21T11:29:50+0000",
  "description" : "Skatteverket f&ouml;rtydligar n&auml;r r&auml;tten till r&auml;kenskapsenlig avskrivning p&aring; inventarier f&ouml;rloras vid upprepade felaktiga avskrivningar. Se st&auml;llningstagande. \n",
  "headline" : "Skatteverket om förlorad rätt till räkenskapsenlig avskrivning",
  "image" : "https://info.pwc.se/hubfs/AdobeStock_512075551_650.jpg",
  "keywords" : "Skatt och regelverk, Rekommenderad",
  "mainEntityOfPage" : {
    "@id" : "https://blogg.pwc.se/taxmatters/rakenskapsenlig-avskrivning",
    "@type" : "WebPage"
  },
  "publisher" : {
    "@type" : "Organization",
    "name" : "PwC"
  }
}
```

```json
{
  "@context" : "https://schema.org",
  "@type" : "BreadcrumbList",
  "itemListElement" : [ {
    "@type" : "ListItem",
    "item" : "https://blogg.pwc.se",
    "name" : "Home",
    "position" : 1
  }, {
    "@type" : "ListItem",
    "item" : "https://blogg.pwc.se/taxmatters",
    "name" : "Tax matters - Sveriges skatteblogg",
    "position" : 2
  }, {
    "@type" : "ListItem",
    "item" : "https://blogg.pwc.se/taxmatters/rakenskapsenlig-avskrivning",
    "name" : "Skatteverket om förlorad rätt till räkenskapsenlig avskrivning",
    "position" : 3
  } ]
}
```