Många företag ger pengar och gåvor till hjälporganisationer för att stötta personer som är drabbade av olika katastrofer. Inte minst sedan kriget bröt ut i Ukraina. Men hur fungerar det när du ska redovisa och bokföra dina gåvor? Här får du svaret.
Att ge pengar till hjälporganisationer har aldrig varit enklare, smarta betaltjänster gör att en insats sällan är längre än ett eller några klick bort. Har ditt företag också varit med och bidragit? Nu är det dags att föra in transaktionerna i bokföringen, men det är kanske inte helt självklart var verifikationerna ta vägen.
Läs också artikel på vår systerblogg Tax matters om skattehantering av gåvor och donationer samt moms: Privatpersoner och företag - så kan ni ge bidrag
Så bokför du gåvan
När du bokför de ekonomiska händelserna i ditt företag behöver du alltid ett underlag som visar och styrker vad som hänt, är det en inbetalning eller utbetalning, intäkt eller kostnad? Allt som oftast får du en faktura eller annan bekräftelse på händelsen. Du behöver också klassificera händelsen med ett konto ur din kontoplan. En gåva till exempelvis en hjälporganisation är en kostnad för företaget utan att vara ett direkt inköp som driver verksamheten framåt. I stället bokför du din gåva som diverse övrig kostnad, du för in den i kontoklass 6, förslagsvis 6993, enligt BAS-kontoplanen 2022.
Kostnaden inte avdragsgill
Tänk på att kostnaden som din gåva innebär är inte avdragsgill i beskattningen av företagets resultat, utan läggs tillbaka när det vid räkenskapsårets slut är dags att beräkna och deklarera årets skatt.
Vill du veta hur du ska göra för att kunna ge hela eller en del av din aktieutdelning skattefritt till ideella organisationer? Min kollega Jan Schütz berättar mer i följande blogginlägg:
Skänk din utdelning till välgörenhet - så funkar det!
Lämna en kommentar