Revisor och redovisningskonsult – vem gör vad?
Vet du vad skillnaden mellan en revisor och redovisningskonsult är? Inte? Du är inte ensam – här förklarar jag vem som gör vad.
”Jag kan inte prata nu för jag är hos revisorn” svarade en kund nyss i telefon samtidigt som vi hade ett möte där vi gick igenom faktureringen och inställningarna i webbplattformen. Varje gång jag blir kallad revisor ler jag men rättar sällan kunden när det händer. Jag är alltså redovisningskonsult, och vad det innebär kommer jag alldeles strax till. Ända sedan jag började jobba på revisionsbyrå för många år sedan har jag blivit kallad revisor, trots att jag har haft flera olika roller genom åren där revisionsarbetet bara bestått av en liten del. Egentligen tror jag inte det har så stor betydelse för vare sig mig eller mina kollegor hur du som företagare titulerar oss, men jag vill ändå beskriva hur en redovisningskonsult respektive revisor arbetar.
Läs också: Auktoriserad eller inte – vad är skillnaden?
Redovisningskonsulten bokför
Att förklara skillnaderna mellan en redovisningskonsult och en revisor på ett kortfattat sätt är en utmaning, men ett svar som jag brukar ge när unga praktikanter kommer till min arbetsplats eller när mina barns kompisar frågar vad jag jobbar med kan det enkla svaret vara ”redovisningskonsulten bokför de papper som företaget skapar eller får och revisorn tittar igenom och granskar så att det är rätt gjort”. Den lite längre förklaringen ser ut så här: Redovisningskonsulten hjälper kunden och företaget med själva bokföringen och redovisningen, antingen helt eller enbart i vissa moment. En del företagare vill bara ha hjälp med kanske bokslut och bokföring, medan andra ser ett stort behov av rådgivning kring affärsutveckling.
Läs också: 6 saker att tänka på när du väljer revisor
Har ofta rådgivande funktion
Ett vanligt upplägg kan vara att kunden fakturerar själv samt attesterar leverantörsfakturor och redovisningskonsulten hjälper till med att bokföra in- och utbetalningar och övriga underlag. Dagens bokföringssystem möjliggör flera olika praktiska lösningar. När allt sammanställts hjälps kunden och redovisningskonsulten åt att tolka siffrorna och skapar på så vis ett beslutsunderlag som du som företagare kan gå vidare med och planera verksamheten. Konsulten är ofta en rådgivare som berättar om olika möjligheter som finns kring företagets resultat och enklare skattefrågor. Som inom många yrken finns redovisningskonsulter med olika nivå på kunskap, en erfaren konsult som lägger större vikt vid rådgivning än ren bokföring är ofta en auktoriserad redovisningskonsult som har gjort kunskapsprov och har en omfattande utbildning.
Läs också: Vad är skillnaden mellan bokföring och redovisning?
En revisor intygar att företaget skött sin redovisning
Säljer ditt företag för mer än tre miljoner kronor per år, har fler än tre anställda och en balansräkning som omfattar mer än 1,5 miljoner kronor och gjort så de senaste två åren samt är ett aktiebolag måste bolaget ha en vald auktoriserad revisor. En auktoriserad revisor har en gedigen utbildning bakom sig samt bred och lång erfarenhet. Ett omfattande skriftligt prov är också ett krav. Den auktoriserade revisorn intygar att bolaget skött sin redovisning under året men också att styrelsen har hanterat sina uppgifter på rätt sätt. Med andra ord är revisorns uppgift att granska bokföringen och skötseln av företaget. Revisorn skriver sedan ett intyg, en så kallad revisionsberättelse. Man går igenom underlagen helt enkelt så att de är rätt hanterade, kontrollerar att de verkligen tillhör verksamheten och att företaget har fungerande rutiner.
Företagarbloggen
Har du frågor om redovisning eller lönehantering? PwC har valt att sälja affärsområdet för dessa tjänster och istället fokusera på revision och affärsrådgivning.
Lämna en kommentar