Semester i företagets sociala medier? Tänk om – här är anledningen!

‹ Tillbaka till artiklarna

kvinna-vid-strand-1

Sommar i sociala medier, låter du företagets Facebooksida vila? Det kan vara en bra idé att tänka helt tvärtom – här får du 5 tips på hur du kan vara aktiv även under sommaren, utan att lämna solstolen. 

Trenden är tydlig – allt fler företagare använder sociala medier i sin marknadsföring. Enligt undersökningen ”Företagens användning av it 2014”, genomförd av Statistiska Centralbyrån använder nästan hälften av alla företag med minst tio anställda sociala medier. Många företag stänger däremot ner på semestern och slutar i princip att uppdatera sociala kanaler som Facebook, Instagram och Linkedin. Kanske tänker du likadant? Ta en funderare till – sommaren kan istället vara ett gyllene tillfälle för ditt företag att synas lite extra mycket när många andra konton ligger vilande. Tänk på att dina kunder och intressenter också är på semester och har mer tid än vanligt att spendera i sociala medier. Framför allt har det ökande mobila användandet gjort att fler kan vara ständigt uppkopplade även under semestern.  

Men okej, du vill ju förstås vara ledig också. Så hur ska dina sociala kanaler kunna se ut som att de sjuder av aktivitet, medan du slappnar av på andra sidan skärmen? Här är mina fem tips:

1. Se över ditt innehåll

Planera sommaren i god tid och fundera kring vad din målgrupp vill läsa om när de ligger i hängmattan. Behöver du skapa nytt innehåll eller har du kanske redan artiklar, blogginlägg, rapporter, tips och råd som du använd tidigare, men som du skulle kunna återanvända? Alla har säkert inte haft tid att läsa, eller så blir de påminda om något intressant. Bra material är absolut värt att återanvända!

2. Tänk i nya banor

Under sommaren kan det vara en bra idé att satsa på innehåll som upplevs antingen som roligt, spännande eller fördjupande på något sätt. Kanske en tävling som kan ticka på under några veckor? Den kan du administrera efter tävlingsperiodens slut. Eller intressant kuriosa om din bransch? Kanske säljer du en produkt som kan användas på stranden eller på verandan? Ge dina följare nya idéer och inspiration som anknyter till årstiden.

3. Planera långsiktigt

Tänk långsiktigt och gör en plan för hur du vill bearbeta kunderna under sommaren. Försöka att publicera minst ett inlägg i veckan, gärna två. Du kan tidsinställa inlägg på sociala medier på olika sätt, antingen via externa verktyg som Hootsuite, Buffer eller svenska Feedkit alternativt direkt i respektive social kanal, där möjligheten finns.

4. Bevaka och svara

Även om du har semester, missa inte att hålla koll på eventuella svar, frågor och kommentarer som kommer in under sommaren. Du måste göra detta löpande, men det behöver inte ta mer än fem-tio minuter under dagen.

5. Fler myror till stacken

Om ni är fler i företaget, se till att dela upp ansvaret kring bevakning och uppdatering. 

Åsa Franzén Isaksson

Åsa Franzén Isaksson

Åsa Franzén Isaksson arbetar på PwC:s kontor i Stockholm som Social Media Manager. Hon bloggar bland annat om sociala nätverk, digital strategi och trender.

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

Dags att bestämma styrelsearvoden? Svar på 5 vanliga frågor om ersättning till styrelseledamot

Ersättning till ledamöter i bolagsstyrelser är en ständigt het fråga. Hur stort arvode ska ordförande ha jämfört med vanliga ledamöter och ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Bolagsstämma på distans - går det?

Många aktiebolag funderar nu på hur de ska lyckas genomföra sina inplanerade  bolagsstämmor i spåren av covid-19. Går det till exempel att ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Hur påverkas tjänstepension och sjukpension av korttidspermittering?

Många arbetsgivare ansöker nu om att korttidspermittera medarbetare för att ta sig igenom coronakrisen. Möjligheten att minska ...

Läs artikeln