Tips för startups som vill synas i sociala medier
För startups finns det sällan stora resurser till kommunikation och marknadsföring. Men likväl behöver nystartade företag synas och nå ut med sitt varumärke. Stiftelsen Norrsken Foundation bjöd därför in till en vecka fylld av kunskap och inspiration kring ämnet. Johnny Axelsson, Social Media Manager på PwC, var med och berättade hur PwC gör för att skapa effekt i sociala medier. Det här är hans tre enkla tips för startups som vill synas i sociala medier.
1. Definiera vad företaget vill uppnå med hjälp av sociala medier
Fastställ vilket mål du har med er närvaro. Fundera på varför ni vill finnas där och vilken effekt ni vill nå. Målet har betydelse för vilka kanaler ni verkar i, vilka ni riktar er till, hur ni formulerar er och hur ofta ni gör inlägg. Kanske har ni flera mål. Några vanliga mål är att vilja
- skapa medvetenhet om er tjänst eller produkt
- stärka eller positionera varumärket
- driva trafik till webbplatsen
- stärka arbetsgivarvarumärket och attrahera talanger.
2. Ta reda på var målgruppen finns
Titta på statistiken över era följare. Via kanalerna kan du se följarnas yrken, intressen, geografisk spridning, ålder och kön. Använder du rätt kanaler? Är det någon som du kan stänga ner eller någon som du ska börja använda? Svenskarna och internet är en årlig studie som Internetstiftelsen genomför. Den visar svenskarnas internetvanor och är en bra hjälp.
Läs mer kring hur algoritmer, budget och kanalval påverkar dina konverteringsmål: Sociala medier för företag - det här vill du veta
3. Live väcker engagemang
Bilder säger mer än tusen ord är ett väletablerat uttryck och trenden har länge varit rörlig bild. Nu visar statistik från LinkedIn att livesändningar ger sju gånger fler reaktioner och 24 gånger fler kommentarer i genomsnitt än vad en förinspelad video ger. Ett bra sätt att nå fram och skapa engagemang hos målgruppen kan alltså vara att sända live. Vi på PwC i Sverige har haft möjlighet att sända live på LinkedIn sedan maj 2019. Vi har sett värdet formatet ger och lärt oss hur vi på bästa sätt kan använda livesändningar i vår innehållsmix.
Efter presentationen på Norrsken Foundations Marketing & Communications Week hade många deltagare frågor om sociala medier och framförallt kring att sända live. Läs mer om PwC:s arbete med linkedin Live i Dagens media.
Om Norrsken Foundation
Norrsken Foundation är en svensk ideell stiftelse grundad 2016.Stiftelsen är baserad i Stockholm och grundades av Niklas Adalberth. Norrskens syfte är att stötta företag och organisationer som bedöms kunna ha positiv inverkan på samhället genom att arbeta med samhällsutmaningar. PwC var rådgivare till Norrsken redan vid etableringen och bildandet av stiftelsen 2016.
Johnny Axelsson
Johnny Axelsson arbetar på PwC:s kontor i Stockholm som specialist och rådgivare kring sociala medier.
Lämna en kommentar