Styrelsearbete och sociala medier

styrelser_socmedier ‹ Tillbaka till artiklarna

styrelser_socmedierHar du koll på varför sociala medier borde vara en fråga för styrelsen? Här ger vi dig ett antal anledningar till varför det är ett område värt att ha med på agendan.

Den digitala och den fysiska världen är idag tätt sammanlänkad. Människor spenderar mycket tid online vilket påverkar både beteenden och konsumtionsmönster. Eftersom digitala och sociala medier på många sätt påverkar affären, är det ett område som inte enbart bör skötas operativt utan hör hemma även i styrelserummet. En nätverkskväll med Woman on the Board (PwC:s nätverk för kvinnor i styrelser eller i ledande befattning), där bland andra Heidi Wold och Karin Bäcklund föreläste, bjöd på spännande insikter om den digitala och sociala styrelsen, som jag delar med mig av här.

Läs också: Så skapar du ett strukturerat och effektivt styrelsearbete!

Fyra skäl för styrelsen att engagera sig i företagets närvaro på nätet

1. Förtroende driver försäljning

Vi vet att förtroende driver försäljning. Här spelar den digitala närvaron stor roll. Vad hittar man på google när man söker på företaget? Hur ser webbsidan ut och vad sägs på sociala medier? Bilden av företaget är något styrelsen måste vara insatta i för att kunna ställa rätt frågor till företagsledningen.

2. Möt konsumenterna där de är

Många, framförallt unga, spenderar idag mycket tid på olika nätverk och plattformar online. Dagens konsumenter har alltså ett helt annat beteende än vad vi historiskt är vana vid och det har stor betydelse för företagens kommunikation och affärsmodell. Det är viktigt att investera resurser i er närvaro i dessa kanaler – för det är där ni hittar era kunder.

3. Kommunikation, inte sälj, skapar affärerna

Det är i sociala medier människor hämtar kunskap och information idag snarare än i traditionella medier. Det blir alltså viktigt för företag att synas i sociala medier och att skapa innehåll som engagerar och får spridning. Annars är det helt enkelt ingen som kommer att se ert varumärke.

4. Digital kompetens avgörande vid krishantering

När företaget hamnar i en kris kan det få en enorm påverkan på varumärket. På grund av hur information sprids och lagras varken glöms eller förlåts några misstag online. När en kris inträffar dras alla misstag upp till ytan, om och om igen. Det är inte lätthanterat och kräver kompetens och resurser. Att ha investerat i sin digitala närvaro lönar sig den dagen företaget hamnar i kris. Konsumentmakten är dessutom oerhört stor idag, vilket gör att företag inte på samma sätt kan styra hur varumärket eller enskilda produkter uppfattas.

Läs också: Testa dina kunskaper om styrelsearbete!

Ett tips för att snabbt få koll på företagets digitala närvaro är att du surfar runt på nätet och skapar en bild av nuläget. Trendspana och nätverka för att lära dig nya saker, knyt kontakter, se vad som händer därute och få en uppfattning om vad som är viktigt för era kunder.

Vill du komma i kontakt med oss?

Gabriella Hermansson

Gabriella Hermansson

Gabriella Hermansson arbetar som auktoriserad revisor vid PwC:s kontor i Stockholm. Tel: 010-2133625

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

Vad innebär diskrimineringslagen för företagare?

Sedan 2017 finns en ny diskrimineringslag i Sverige som ställer tydliga krav på företag: alla arbetsgivare ska jobba aktivt mot ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Förstå din position i branschen med hjälp av nyckeltal

Att inte veta hur företaget står sig inom branschen kan kännas otryggt. Och när du väl har koll, hur gör du då för att förbättra din ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Ägarförändring i företaget? Anmäl ny verklig huvudman!

Har det skett en ägarförändring i ditt företag? Då måste du tänka på reglerna om registrering av verklig huvudman, som berör cirka 800 000 ...

Läs artikeln