Styrelsearbete och sociala medier
Har du koll på varför sociala medier borde vara en fråga för styrelsen? Här ger vi dig ett antal anledningar till varför det är ett område värt att ha med på agendan.
Den digitala och den fysiska världen är idag tätt sammanlänkad. Människor spenderar mycket tid online vilket påverkar både beteenden och konsumtionsmönster. Eftersom digitala och sociala medier på många sätt påverkar affären, är det ett område som inte enbart bör skötas operativt utan hör hemma även i styrelserummet. En nätverkskväll med Woman on the Board (PwC:s nätverk för kvinnor i styrelser eller i ledande befattning), där bland andra Heidi Wold och Karin Bäcklund föreläste, bjöd på spännande insikter om den digitala och sociala styrelsen, som jag delar med mig av här.
Läs också: Så skapar du ett strukturerat och effektivt styrelsearbete!
Fyra skäl för styrelsen att engagera sig i företagets närvaro på nätet
1. Förtroende driver försäljning
Vi vet att förtroende driver försäljning. Här spelar den digitala närvaron stor roll. Vad hittar man på google när man söker på företaget? Hur ser webbsidan ut och vad sägs på sociala medier? Bilden av företaget är något styrelsen måste vara insatta i för att kunna ställa rätt frågor till företagsledningen.
2. Möt konsumenterna där de är
Många, framförallt unga, spenderar idag mycket tid på olika nätverk och plattformar online. Dagens konsumenter har alltså ett helt annat beteende än vad vi historiskt är vana vid och det har stor betydelse för företagens kommunikation och affärsmodell. Det är viktigt att investera resurser i er närvaro i dessa kanaler – för det är där ni hittar era kunder.
3. Kommunikation, inte sälj, skapar affärerna
Det är i sociala medier människor hämtar kunskap och information idag snarare än i traditionella medier. Det blir alltså viktigt för företag att synas i sociala medier och att skapa innehåll som engagerar och får spridning. Annars är det helt enkelt ingen som kommer att se ert varumärke.
4. Digital kompetens avgörande vid krishantering
När företaget hamnar i en kris kan det få en enorm påverkan på varumärket. På grund av hur information sprids och lagras varken glöms eller förlåts några misstag online. När en kris inträffar dras alla misstag upp till ytan, om och om igen. Det är inte lätthanterat och kräver kompetens och resurser. Att ha investerat i sin digitala närvaro lönar sig den dagen företaget hamnar i kris. Konsumentmakten är dessutom oerhört stor idag, vilket gör att företag inte på samma sätt kan styra hur varumärket eller enskilda produkter uppfattas.
Läs också:Testa dina kunskaper om styrelsearbete!
Ett tips för att snabbt få koll på företagets digitala närvaro är att du surfar runt på nätet och skapar en bild av nuläget. Trendspana och nätverka för att lära dig nya saker, knyt kontakter, se vad som händer därute och få en uppfattning om vad som är viktigt för era kunder.
Få ett skarpare strategisk fokus med hjälp av Styrelsecoaching
Vad innebär tjänsten Styrelsecoaching?Genom en fem timmar lång workshop där vi kombinerar utbildning med konkreta övningar hjälper vi er att skapa ett mer framgångsrikt styrelsearbete. Exempel på övningar är att ta fram en årsplan för styrelsearbetet eller att göra en mindre riskanalys. Innehållet anpassas utifrån era behov vilket vi stämmer av innan workshopen genom en onlinebaserad styrelseutvärdering.
Gabriella Hermansson
Gabriella Hermansson arbetar som auktoriserad revisor vid PwC:s kontor i Stockholm. Tel: 010-2133625
Lämna en kommentar