Periodisera bokföringen – så gör du

kvinna-i-brunt.jpg ‹ Tillbaka till artiklarna

Periodisera kostnaderna i din bokföring och få jämnare resultat över året. Här förklarar jag vad det är, hur du gör och vad du ska tänka på!

Jag får ofta frågan vad periodisering är och varför det är bra. Egentligen är det inte så svårt; man fördelar ut bolagets intäkter och kostnader över en period. Och varför gör man det? Jo, för att resultatet ska bli så korrekt som möjligt under varje period i bokföringen.

Periodisering i praktiken

Är du inte helt med ännu? Låt mig ge ett exempel: Om ett företag har betalat hyra för de kommande tre månaderna kommer kostnaden bli oproportionerligt stor den månaden som fakturan bokförs. Därför sprider man istället ut kostnaden över de månader som hyran gäller, och får ett mer rättvisande resultat varje månad.

Ställ några viktiga frågor

Nu har vi kommit till det praktiska – så här gör du! Först och främst; du ska alltid bokföra när händelsen skedde, det vill säga det datum du gjorde köpet. Hur du sedan bokför beror på vilken bokföringsmetod du använder.

Läs också: Faktureringsmetoden eller kontantmetoden - så väljer du rätt

När du stöter på en affärshändelse som du tycker är lämplig att periodisera över flera månader ska du ställa dig själv några frågor:

  • Är det ett väsentligt belopp att periodisera? Detta är olika mellan företag och vilken omsättning man har, men en bra riktlinje är att inte periodisera fakturor under 3000 kr. Du kan lätt få väldigt många periodiseringar om du börjar periodisera allt.
  • När fick jag fakturan? Man periodiserar inte bakåt i tiden, är fakturan redan bokförd så ändrar du inget. Det ackumulerade (samlade) resultatet fram till den period du bokför just nu kommer ändå bli korrekt. Om du till exempel bokför juni och får en faktura som avser perioden april-juni så slår kostnaden på junis resultat. Det här innebär att det samlade resultatet för året blir korrekt, men juni får större kostnader än april och maj.
  • Vilket bokföringsprogram har jag? De flesta programmen på marknaden har en funktion för periodisering. Se till att den är rätt inställd så sparar du mycket tid. Du får ut fina listor och har koll på dina periodiseringar varje månad.
Företagarbloggen

Företagarbloggen

Har du frågor om redovisning eller lönehantering? PwC har valt att sälja affärsområdet för dessa tjänster och istället fokusera på revision och affärsrådgivning.

Lämna en kommentar