Köpa eller leasa tjänstebilen – vad är bäst?
Att investera i en tjänstebil kan vara förmånligt både för dig och ditt företag. Men vad är bäst – att köpa eller leasa? Hur ska man tänka?
Det är många saker som påverkar den totala kostnaden för en tjänstebil, så som typ av bil, bilens värde, hur mycket den ska användas eller om det till exempel är en miljöklassad bil. Men den totala kostnaden påverkas också av om du väljer att köpa bilen eller leasa den.
Att köpa tjänstebilen
Om du har god likviditet i företaget kan det finnas en poäng i att köpa tjänstebilen direkt. Då blir bilen en investering som belastar företagets balansräkning och du behöver göra de skattemässiga avskrivningar som krävs. Viktigt att tänka på att om företaget äger bilen tillkommer ytterligare kostnader så som service, reparation om något går sönder, besiktning och så vidare. En annan sak att ha i åtanke är att momsen på köp av personbilar vanligtvis inte är avdragsgill.
Läs också: Tjänstebil och bilförmån – så funkar det
Att leasa tjänstebilen
För de allra flesta företag är det mer förmånligt och mindre kostsamt att leasa tjänstebilen. Dels behöver inte företaget lägga ut en större summa pengar som belastar balansräkningen och dels är halva momsen och hela kostnaden för leasinghyran avdragsgill. I vissa leasingavtal ingår också service och reparationer, vilket gör den totala risken mindre.
Det finns två olika typer av leasing:
Finansiell leasing
En finansiell leasing är det bilhandlarna oftast erbjuder och det är egentligen en typ av billån där du oftast binder dig i 24-48 månader och där du eller någon annan köper bilen efter att leasingavtalet löpt ut. Detta kan liknas vid att köpa en bil på avbetalning. Vid en finansiell leasing står ditt företag för alla kringkostnader som service och reparationer. Om restvärdet är högre än bilens värde vid leasingperiodens slut måste ni betala in mellanskillnaden. Vid denna form av leasing har du större möjlighet att påverka kostnaderna, men ditt företag står också för en större risk.
Operationell leasing
Vid en operationell leasing har du full koll på kostnaderna, då allt utom drivmedel oftast ingår i din leasinghyra. När leasingavtalet löper ut lämnar ni tillbaka bilen som en vanlig hyrbil. Vid operationell leasing är oftast månadskostnaden lite högre, men administrationen för er är betydligt mindre. Har du ett företag med många tjänstebilar kan själva administrationen internt bli kostsam och då kan det i slutänden vara billigare med denna typ av avtal.
Läs också: Därför ska du ha en körjournal
För- och nackdelar med de olika alternativen:
Köpa tjänstebilFördelar: Investering
Nackdelar: Belastar balansräkning, normalt ej avdragsgill moms, större risk
Fördelar: Flexibla kostnader, ½ momsen är avdragsgill
Nackdelar: Större risk, mer administration
Fördelar: Mindre risk, mindre administration, ½ momsen är avdragsgill
Nackdelar: Högre månadskostnad
Ann Rickard Nilsson
Ann Rickard Nilsson arbetar på PwC:s kontor i Kristianstad och Ystad som auktoriserad revisor och rådgivare. Ann bloggar bland annat om revision, redovisning, företagarfrågor och aktuella utmaningar för små och medelstora ägarledda företag.
Lämna en kommentar