Den senaste veckans nyhetsrapportering har visat att Alibabas börsnotering i New York varit enormt uppmärksammat och bolaget är idag en av världens högst värderade teknologibolag. Alibabas främsta inkomstkälla grundar sig i att företaget tar en andel av företagens omsättning på sina hemsidor samt annonsering. Alibaba nådde första kvartalet en rörelsemarginal på 43 % jämfört med internationella bolag som Google (27 %) och eBay (18 %).
Alibabas främsta e-commerce hemsidor Taobao och Tmall har vuxit till att innehålla 8.5 miljoner försäljare och det kan vara svårt för konsumenter att hitta rätt bland alla dessa alternativ. Samtidigt har flera mindre företag som erbjuder liknande tjänster blivit uppmärksammade och haft lätt att attrahera investeringar. Detta har lett till en våg av nya företag inom branschen som hoppas följa Alibabas väg till att bli en av världens största teknologiföretag.
Läs artikeln
Intresseområde:
Digitalt och online,
Teknologi, media och telekom,
Kinesiskt näringsliv
Dela artikeln:
Betalningar på internet växer i rasande takt i Kina. Tredjeparts betalningar ökade med 84% under första kvartalet 2014 jämfört med 2013.
Den kinesiska marknaden domineras av tre företag – Alipay, Tenpay och Unionpay som har sammanlagt över 80% av marknaden. Samma tre dominerar även betalningslösningar för mobiltelefoner i Kina.
Läs artikeln
Intresseområde:
Digitalt och online,
Kinas ekonomi
Dela artikeln:
Här kommer ett urval av intressanta nyheter som har hänt senaste tiden – Kinas internetjättar förutspås dominera filmindustrin, kinesiska turister kan nu få tax-free-ersättning till sina Alipay-konton och Alibaba’s Jack Ma tror på C2B i framtiden.
Läs artikeln
Intresseområde:
Digitalt och online,
Kinesiskt näringsliv
Dela artikeln:
Här kommer ett urval av intressanta nyheter som har hänt senaste tiden – Alibaba investerar i ett fotbollslag och blir mobiloperatör, en kinesisk biluthyrningssida börsnoteras för ca 400 miljoner USD och undersökning visar att majoriteten av Kinas smartphone-användare finns in Tier-3 och mindre städer.
Läs artikeln
Intresseområde:
Digitalt och online,
Kinesiskt näringsliv
Dela artikeln:
Kinesiska myndigheter börjar nu en månadslång kampanj för att ”städa upp” innehåll på Wechat, rapporterar statlig media. Kampanjen riktar in sig på publika konton, som publicerar skadlig information, underminerar allmänna intressen och ordning och reda i cyberrymden.
Läs artikeln
Intresseområde:
Digitalt och online,
Kinesiskt näringsliv
Dela artikeln:
Här kommer ett urval av intressanta nyheter som har hänt senaste tiden – JD.com är Kinas största IPO i USA någonsin (vänta bara, snart kommer Alibaba), bilbranschen går online och en analys om varför de flesta amerikanska venture capital-firmor har missat den digitala boomen i Kina.
Läs artikeln
Intresseområde:
Digitalt och online,
Kinesiskt näringsliv
Dela artikeln:
Efter mycket spekulation, flera förvärv och lite filantropi på vägen har Alibaba äntligen formellt lämnat in sin ansökan om börsnotering i USA. Här kommer ett axplock på omvärldens reaktioner.
Läs artikeln
Intresseområde:
Digitalt och online,
Kinesiskt näringsliv
Dela artikeln:
Här kommer ett urval av intressanta nyheter som har hänt senaste veckan – Alibaba utvecklar sökmotor för mobilen, Alibaba investerar i videosajt för 1.2 miljarder USD, Foxconn köper Twitter-liknande app och guanxi 2.0 i Wechat-grupper.
Läs artikeln
Intresseområde:
Digitalt och online,
Teknologi, media och telekom,
Kinesiskt näringsliv,
Göra affärer i Kina
Dela artikeln:
Här kommer ett urval av intressanta nyheter som har hänt senaste veckan – läkardiagnoser via mobilen, Apple och Samsungs konkurrenter i Kina och internationell turism som nästa trend inom e-commerce.
Läs artikeln
Intresseområde:
Digitalt och online,
Hälsa och sjukvård,
Teknologi, media och telekom,
Kinesiskt näringsliv
Dela artikeln:
För en tid sedan talades om en börsnotering på uppemot 437 miljoner dollar. Några timmar innan börsnoteringen skedde i torsdags stod det klart att Sina Weibo ”enbart” skulle värderas till 286 miljoner USD, en skillnad på 35% som berodde dels på det lägsta möjliga aktievärdet (17$/aktie i det möjliga spannet 17-19$) och att enbart 84% av aktierna hade sålts.
När börsen öppnade hade kursen halkat ner till 16.8$. Efter några timmar började den klättra upp igen, och avslutade på öppningsdagen på 20.24$. Sina Weibo beskrivs ofta som Kinas Twitter – en snabb titt på några siffror visar att det definitivt finns skillnader, inte minst i antalet aktiva användare som ju är en stor utmaning för Sina Weibo att tackla.
Läs artikeln
Intresseområde:
Digitalt och online,
Kinesiskt näringsliv
Dela artikeln: