För en tid sedan talades om en börsnotering på uppemot 437 miljoner dollar. Några timmar innan börsnoteringen skedde i torsdags stod det klart att Sina Weibo ”enbart” skulle värderas till 286 miljoner USD, en skillnad på 35% som berodde dels på det lägsta möjliga aktievärdet (17$/aktie i det möjliga spannet 17-19$) och att enbart 84% av aktierna hade sålts.
När börsen öppnade hade kursen halkat ner till 16.8$. Efter några timmar började den klättra upp igen, och avslutade på öppningsdagen på 20.24$. Sina Weibo beskrivs ofta som Kinas Twitter – en snabb titt på några siffror visar att det definitivt finns skillnader, inte minst i antalet aktiva användare som ju är en stor utmaning för Sina Weibo att tackla.
Sina Weibos IPO är den första av många uppmärksammade börsnoteringar av kinesiska online-företag på USA-börsen. En del ser med viss oro på marknadsförutsättningarna för de andra bolagen, medan andra är mer optimistiska.
Kommentarer