Myndigheter i Kina har en hel lista på saker att tackla: fortsatt stadig, men hållbar ekonomisk tillväxt, fokus på miljöfrågor, urbaniseringsreformen – och att hålla koll på priset på fläskkött i Kina. Fläskkött är en av de absolut viktigaste stapelvarorna i Kina, vars priser direkt påverkar konsumentprisindex och inflationen. Där andra länder har oljereserver och guldreserver, har Kina sedan 2007 en precis lika viktig strategisk reserv av fläskkött.
Förra året köpte Shuanghui International upp Smithfields Foods, USA:s största fläskköttsproducent, för 4.7 miljarder USD kontant – det största amerikanska förvärvet som någonsin har gjorts av ett kinesiskt företag. Nyligen ansökte det kombinerade bolaget, numera kallat WH Group, formellt om att börsnoteras i Hong Kong, för upp till 5.3 miljarder USD. Om IPO:n kommer upp i den storleken är det den största i världen sedan ett brazilianskt försäkringsbolag noterades april förra året.