Kinesiska myndigheter börjar nu en månadslång kampanj för att ”städa upp” innehåll på Wechat, rapporterar statlig media. Kampanjen riktar in sig på publika konton, som publicerar skadlig information, underminerar allmänna intressen och ordning och reda i cyberrymden.
Wechat har nästan 400 miljoner användare, majoriteten av de i Kina, och är som en kombination av Whatsapp och Facebook. Förutom privata konton finns även publika konton som används av företag och organisationer, vilket ökar antalet användare till 800 miljoner. Den nya kampanjen kompletterar kampanjer som har skett tidigare i år, bl.a. mot dating-appen Momo som har ca 100 miljoner användare.
Till skillnad mot Weibo, som i likhet mot Twitter låter användare posta helt publika inlägg (och som ”enbart” har ca 144 miljoner användare idag), förs mycket av kommunikationen inom Wechat på semi-privata grupper, som kräver att användare bjuds in aktivt. Kinesiska myndigheter kommer troligen behöva ta till andra metoder för att komma åt skadlig information, t.ex. genom att uppmuntra allmänheten att tipsa och anmäla överträdelser. Kampanjen kommer troligen att följas med stort intresse, då den är det första i sitt slag mot just dessa populära meddelande-appar.
Kommentarer