Företaget har fått inkassokrav – vad gör jag?
Många företagare stöter på betalningspåminnelser och inkassokrav någon gång under karriären. Så här gör du för att lösa situationen på bästa sätt!
En faktura kan ha en lång eller kort väg att vandra. Vanligtvis betalar du direkt, men det kan också vara så att du blir försenad av olika anledningar. Fakturan kan ha kommit på villovägar, du kanske har missat att betala den eller prioriterar att betala andra fakturor först. Oavsett anledning: När du får ett betalningskrav är det dags att agera och se över hur du ska lösa situationen på ett snabbt och smidigt sätt.
-
Stämmer fakturan?
När du får ett en betalningspåminnelse bör du först av allt kolla att fakturan är korrekt. Det händer att företagare får felaktiga fakturor, om du drabbas av detta ska du bestrida fakturan. Du bestrider skriftligen till motparten via brev eller mail. Om fakturan till exempel har ett felaktigt belopp ska du be om en korrekt faktura, men har du fått en bluffaktura (vilket händer många företagare någon gång) ska du förstås inte alls betala.
-
Kontakta leverantören
När du fått en betalningspåminnelse, och kontrollerat att den stämmer, kontaktar du leverantören och ber om att få en kopia på originalfakturan. Om du redan har betalat fakturan, men ändå får en påminnelse kan det vara bra att kontakta företaget och säkerställa att de verkligen har fått dina pengar. Har du till exempel angivit fel referens- eller OCR-nummer på betalningen kanske inte mottagaren kunnat matcha betalningen mot fakturan. Om du inte betalar påminnelsen kan leverantören välja att ta ärendet vidare till ett inkassobolag.
-
Inkassokrav i brevlådan
När din faktura har gått till ett inkassobolag innebär det en stark uppmaning om att du ska betala. Det innebär att borgenären (den du är skyldig pengar) hotar med rättsliga åtgärder, till exempel om att lämna in en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, om pengarna inte kommer in på kontot. Inkassokraven kommer alltså inte från Kronofogden, som är nästa anhalt för en obetald faktura. Har du fått ett inkassokrav är det alltså till inkassobolaget du ska betala eller bestrida skulden. Om du inte har möjlighet att betala inkassokravet så bör du ta kontakt med inkassobolaget för att försöka få betalningen uppdelad genom en avbetalningsplan eller komma överens om en senare deadline för betalning. Observera att inkassokrav ofta innehåller extra ränta samt påminnelse- och inkassoavgifter.
-
Nästa anhalt – Kronofogden
Om du hamnar i en situation där du inte kan betala, eller kanske missar inkassokraven, kan inkassobolaget gå vidare genom att lämna över ärendet till Kronofogdemyndigheten, som från och med nu ansvarar för att driva in din skuld. Den situationen vill du undvika till varje pris, förutom att det tillkommer ytterligare avgifter och kostnader riskerar du att få en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning blir personlig om du har enskild firma, och hamnar på företagets namn om du driver ett aktiebolag. Företagare med betalningsanmärkningar har ofta svårt att få banklån och trovärdigheten sänks för företagets betalningsförmåga. I längden kan det skada relationer med dina affärspartners.
Håll en löpande dialog med leverantörer
Det kan finnas tillfällen då du inte har tillräckligt med pengar för att betala företagets fakturor. Då är det viktigt att du håller en dialog med dina leverantörer i god tid så att du slipper inkassokrav eller brev från Kronofogden. Många leverantörer är förstående och vill inte riskera att förstöra en god affärsrelation. Om företaget har större likviditetsproblem än en tillfällig svacka, kan du behöva söka ytterligare finansiering.
Läs gärna vårt blogginlägg om hur du kan söka finansiering på olika sätt, utan att gå till banken.
PwC
PwC Sverige är marknadsledande inom revision och rådgivning med 2 700 medarbetare runt om i landet – vi finns där du finns! Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör.
Lämna en kommentar