Sök på Företagarbloggen
Företagarbloggen

Företagarbloggen – för dig som driver eget

Företagarbloggen – för dig som driver eget

6 tips för ett effektivare bokslut

Av Företagarbloggen, 20 februari 2018

Bokslut.jpg

Du kanske inte tycker att bokslutet är den roligaste delen med att driva företag – dock måste det göras. Här är mina 6 tips på hur du får bokslutet avklarat mer effektivt!

Just nu är det bokslutstider och jag vet av erfarenhet att företagare har olika krav på hur snabbt de vill ha sitt bokslut klart. Vissa företag är bolag i en större koncern vilket gör att de har en snäv tidspress. Andra har inte samma tidspress men vill ha bokslutet klart snabbt och effektivt för att stänga det gamla året och istället fokusera framåt på verksamheten. Oavsett vem du är – här är mina tips på hur du får bokslutet gjort på enklast möjliga sätt:

1. Sätt upp en tidplan för bokslutet

Gör upp en tidplan för när bokslutet ska vara klart. Bryt sedan ner det som ska göras i mindre delar, vilket underlättar att hålla tidplanen. Det är även viktigt att de som till exempel ska attestera leverantörsfakturor, upprätta kundfakturor, och så vidare, får kännedom och är medvetna om tidplanen. Har alla samma mål blir det lättare att nå det. Numera finns det även digitala attestfunktioner som spar tid och gör attestrutinerna mer effektiva.

2. Stäm av din bokföring månadsvis

För att bäst lyckas med ett snabbt och effektivt bokslut är det viktigt med månadsavstämningar. Har du gjort dokumenterade avstämningar varje månad har du förhoppningsvis fångat upp fel och oklarheter och hanterat dessa löpande under året vilket minimerar arbetet vid årsbokslutet. Det minskar även risken för eventuella tidsödande överraskningar i samband med bokslutsarbetet.

Läs också: Månadsavstämning i bokföringen  4 saker du inte får missa

3. Välj ett smidigt system

Att bokföra i ett bra system underlättar dels att hålla tidplanen, dels är det betydligt roligare att arbeta när du kan använda dig av smarta funktioner. Det är en fördel om du även gör dina månadsavstämningar i samma system eftersom mycket information då följer med från avstämningarna till bokslutet.

Läs också: Byta bokföringsprogram  hur gör jag?

4. Korrigera oklarheter löpande

Vet du med dig att du har oklarheter i din bokföring, se till att hantera dessa löpande under året! Låter du dem ligga kvar tills det är dags för bokslut kommer bokslutet att ta mycket längre tid att upprätta.

Läs också: Fel i bokföringen – så rättar du smart!

5. Dokumentera på ett bra sätt

När du under året stöter på dokument som du vet kommer att behövas till bokslutet så spara dessa på rätt plats direkt, med fördel digitalt, där du lätt hittar det senare. På så sätt har du mycket dokumentation klar när året kommer till sitt slut och det är dags att upprätta bokslutet. Ett bokslut som är smidigt att upprätta är oftast roligare att upprätta.

6. Ta hjälp med bokslutsarbetet

De flesta företagare är väldigt ambitiösa och arbetar många timmar. Ändå kan det vara svårt att få tiden att räcka till. Kanske märker du att bokslutsarbete inte är det som du är bäst på? Skaffa då hjälp i stället för att skjuta upp bokslutet till sista minuten.

Läs också: 5 saker du INTE får glömma inför årsbokslutet

Intresseområde: Driva, Äga

Dela artikeln:

Företagarbloggen

Företagarbloggen
Har du frågor om redovisning eller lönehantering? PwC har valt att sälja affärsområdet för dessa tjänster och istället fokusera på revision och affärsrådgivning. Med effekt från 1 juli 2018 erbjuds redovisning och lönetjänster från ett eget bolag under varumärket Aspia. Läs mer på www.aspia.se
 

Missa inga blogginlägg!

Kommentarer

Få det senaste direkt i inboxen

Skribenter