Så blir din revision billigare – 5 tips
Effektivisera revisorns arbete genom rätt förberedelser och minska därigenom dina kostnader för revisionen. Så här gör du!
Våren är högsäsong för alla revisorer och redovisningskonsulter – över hela landet räknas och kalkyleras det för fullt. Majoriteten av alla aktiebolag i Sverige har kalenderår som räkenskapsår, det vill säga från första januari till sista december. Om du har kalenderåret som räkenskapsår ska styrelsen och revisorn (om du har någon) skriva under årsredovisningen inom sex månader efter räkenskapsårets slut.
Effektivisera på rätt sätt
Genom att effektivisera arbetet med bokslutet och förbereda ordentligt innan revisorn ska genomföra sin granskning kan du få ner antal timmar som hon eller han måste lägga på revisionen, och därmed dina kostnader. Här är mina tips på hur du ska göra:
- Färdigställ bokslutet
Se till att stämma av utestående frågor med din revisor eller redovisningskonsult i god tid så att bokslutet är komplett innan revisorn kommer. Det är enklare att sätta igång med revisionen av ett färdigt bokslut än ett halvklart.
- Dokumentera väl
Det kan aldrig finnas för mycket dokumentation, allra helst om du frågar en revisor. Ett väldokumenterat bokslut med avstämda bokslutsbilagor och tillhörande underlag går fortare att granska. Är dokumentationen dessutom digital, och kan skickas till revisorn i förväg, är det ett stort plus.
- Uppdatera varandra
Ha en löpande dialog under året med din revisor. Flagga för väsentligheter och bolla dina funderingar. En god revision kan inte utföras om inte revisorn är insatt i bolagets unika situation. Gå igenom det gångna året och vad som är på gång för såväl branschen som ditt bolag. Har ni skriftliga rutin- och processbeskrivningar dela med er av dem. Ju mer din revisor är insatt i verksamheten desto effektivare blir revisionen.
- Var tillgängliga
Ledande befattningshavare och framförallt ekonomipersonal bör vara tillgänglig när revisorn kommer på besök. Det dyker ofta upp särskilda frågeställningar som måste diskuteras på plats. Se gärna till att boka in tid så att revisorn kan ha kortare möten med de personer ni vet är viktiga för verksamheten.
- Allt på sin plats
Bokföringsmaterialet bör finnas nära tillhands, antingen digitalt eller i pappersform. Det är vanligt att revisorn skickar ut önskelistor för vilket underlag han eller hon behöver för att genomföra den standardiserade granskningen. Har inte din revisor gjort det, fråga då vad hon eller han behöver och förbered dessa handlingar. Med det sagt vill jag också nämna att eftersom en revision ska vara oförutsägbar kan du inte förbereda allt material som behövs.
Fatih Özcelik
Fatih Özcelik arbetar på PwC:s kontor i Sundsvall som revisor. Han bloggar bland annat om organisation, ekonomistyrning, revision och regelverk.
010-2129049
Lämna en kommentar