Rusta ditt företag för klimatförändringar – 3 viktiga åtgärder

Kvinna framför vägg av grönska ‹ Tillbaka till artiklarna

På nyheterna kan vi regelbundet följa de effekter klimatförändringarna har på vår omvärld. Men hur påverkar det svenska företag som är beroende av handel med andra länder? Baserat på en studie som PwC genomfört listar vi tre viktiga åtgärder för att rusta för risker och ta till vara på affärsmöjligheter.

Efter klimattoppmötet i Madrid i slutet av 2019 verkade framgångarna för världens länder att begränsa den globala uppvärmningen måttliga. Samtidigt finns en enorm potential i näringslivet och möjligheter som kan fångas av svenska företag. Enligt PwC:s färska undersökning CEO Survey menar tre av fyra svenska företagsledare att initiativ inom klimatområdet kommer att leda till möjligheter när det gäller nya tjänster och produkter för den egna verksamheten. I PwC:s studie Så påverkas det svenska samhället av klimatförändringar i andra länder ser vi att Sverige idag inte är tillräckligt rustat för att hantera effekter av klimatförändringar. Vi ser också hur de möjligheter som klimatförändringarna för med sig kan fångas av näringslivet. 

Här är tre viktiga åtgärder som du som driver ett importerande eller exporterande företag kan vidta för att rusta dig för klimatförändringarna.

1. Kartlägg risker i din värdekedja

Det finns två typer av klimatrelaterade risker som företag måste förhålla sig till - omställningsrisker och fysiska risker. Omställningsrisker är sannolikt viktigast på kort sikt. De innefattar risker som uppstår när samhället ställer om för att hindra klimatförändringar. Det kan vara ny lagstiftning som införs eller en förändrad efterfrågan som påverkar marknadsförutsättningarna. Den andra risktypen du ska kartlägga är fysiska risker. De kan vara kroniska som till exempel risker kopplat till vattenhöjning, eller akuta, till exempel risker förknippade med väderhändelser som stormar eller värmeböljor. Värdera alla risker och säkerställ att ni bevakar även risker vars sannolikhet och konsekvenser ökar först på längre sikt.

2. Bevaka kunskapsläget

Håll koll på forskning om klimatförändringar och dess effekter och se till att bevaka de områden som är mest relevanta för ditt företag. Har du ett mindre företag? Se då till att följa vad dina branschkollegor gör, inte minst vad större företag rapporterar om i sina hållbarhetsrapporter.

Läs även: Därför satsar fler företagare på hållbarhetsarbete >>

3. Arbeta aktivt för att fånga möjligheter

Du måste hålla koll på klimatrisker, men också använda de insikter du får till att utforska möjligheter. Både kampen mot klimatförändringar och anpassningen till ett nytt klimat kommer innebära mängder av affärsmöjligheter för smarta entreprenörer. Du som företagare spelar därför en viktig roll i klimatfrågan. Med hjälp av smarta affärsidéer, entreprenörskap, innovation och framtidstro, ökar våra chanser att klara de utmaningar som hoten från klimatförändringar innebär.

Vad innebär tjänsten Hållbarhetskollen?

Definitionerna av omställnings- och fysiska risker är hämtade från initiativet Task Force on Climate Related Financial Disclosures (TCFD).

Daniel Johansson Stattin

Daniel Johansson Stattin

Daniel Johansson Stattin arbetar på PwC i Stockholm med rådgivning kring hållbar affärsutveckling för entreprenörer i små och medelstora företag.

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

Styrelseledamot – det här ingår i rollen!

Hur får du en styrelse som faktiskt bidrar till bolagets framgång och skapar värde för ägarna? I vår bloggserie, Rätt sätt i ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Delägare i fåmansföretag - så deklarerar du

Som delägare i fåmansföretag har du en del att tänka på inför inlämning av den privata deklarationen. Förutom att blanketten K10 ska följa ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Holdingbolag - när behövs det?

Att ha ett holdingbolag låter proffsigt, men vad är det egentligen och varför ska man starta ett? En anledning kan vara för att skydda sitt ...

Läs artikeln