Arkivera digitala kvitton – så gör du!
Du som är företagare måste spara alla kvitton i sju år – oavsett som du betalat i kassa, på nätet eller via Swish. Så här är du skyldig att arkivera olika format!
I dag kommer kvitton och fakturor både i digital och analog form. Vissa har du på kvitto, andra i telefonen och några i datorn. Grundregeln för all hantering av underlag som ska in i bokföringen är att du är skyldig att spara dem i den form du fick dem. Ett kvitto i pappersform måste du alltså spara i pappersform, ett digitalt kvitto måste du spara digitalt. Du behöver med andra ord inte skriva ut digitala kvitton och sätta in dem i en pärm.
Läs också: Du kan förlora rätten till momsavdrag – lär dig begära rätt kvitto
Så länge sparar du digitala kvitton
Du är skyldig att spara alla underlag i bokföringen i sju år, papper som digitalt. Tänk på detta när du arkiverar dina digitala kvitton – du bör ha ett system som fungerar långsiktigt. Om arkiverar på en hårddisk måste du kunna få igång den om sex år och elva månader. Att spara på datorn är bra, men det är stor risk att den är utbytt inom sju år. Att dubbelspara på en hårddisk är en kontrollåtgärd, men även den kan gå sönder, allra helst när det passar sämst. Fundera på att komplettera med att arkivera i en molntjänst som du alltid kommer åt oavsett om du sitter vid datorn eller telefonen.
Läs också: Sommarstäda kontoret – detta måste du spara
Så sparar du Swish-betalningar
Det blir allt vanligare att företag och föreningar tar betalt via betaltjänsten Swish, och hanteringen ser inte ut att minska. Om du har betalt något åt ditt företag via Swish gäller att det kvitto du får från leverantören gäller. Det funkar egentligen som när du betalar i en vanlig kassa. Intyget på själva Swish-betalningen räcker inte som underlag.
Företagarbloggen
Har du frågor om redovisning eller lönehantering? PwC har valt att sälja affärsområdet för dessa tjänster och istället fokusera på revision och affärsrådgivning.
Lämna en kommentar