6 vanliga frågor om semesterlagen – och svaren

‹ Tillbaka till artiklarna

Många företagare tycker att semesterlagen är krånglig att följa. För hur gör du med anställda som varit sjuka eller föräldralediga? Och hur räknar du ut en nyanställds semesterlön? Här har du svaren på några av de vanligaste frågorna!

1. Hur räknar jag ut semesterlön för någon som har varit sjukskriven under året?

Den som har varit sjuk under året har också rätt till semester, det gäller för max 180 dagars sjukfrånvaro under ett så kallat intjänandeår (1 april-31 mars). Från 1 april 2010 gäller att man har rätt till 180 dagars semestergrundande frånvaro under insjuknande året och ytterligare ett helt år.

Läs också: Semesterlön och semesterersättning – så funkar det!

2. Har den som är föräldraledig rätt till semesterlön?

Ja, det stämmer bra, men det finns begränsningar. Maximalt 120 dagars föräldralediga dagar under intjänandeåret är semestergrundande, för den som är ensamstående förälder gäller 180 dagar.

3. Hur räknar jag ut semesterlön för en nyanställd?

Det är ganska ovanligt att ny personal börjar jobba exakt när ett nytt semesterår kickar igång – därför kommer du alltid att få pussla när det gäller nyanställda. Betald semester måste tjänas in, medan obetald semester inte behöver tjänas in. Du kan erbjuda dina nyanställda förskottssemester, men det är inget som du är ålagd att göra enligt semesterlagen. När en anställd får förskottssemester betalar du ordinarie lön under den tiden, och hon eller han får då en skuld till dig som arbetsgivare. En anställd kan också välja att ta ut obetald semester, och då drar du bara av den ordinarie lönen för dessa dagar.

Läs också: 6 utmaningar i löneadministrationen – och lösningen!

4. Hur räknar jag ut förskottssemester?

Om en nyanställd börjar den 1 februari kommer hon eller han att ha 59 dagar (28 feb- 31 mars) att basera semesterlönen på, eftersom intjänandeåret tar slut den 31 mars. Du räknar ut betalda semesterdagar enligt denna formel: 60/365 x 25 = 4,11. Du avrundar den siffran uppåt till fem dagar. Enligt den här formeln har din nyanställda rätt till 5 betalda semesterdagar och 20 obetalda (om den anställda har rätt till fler än 25 semesterdagar plussar du på obetalda dagar). Vill du erbjuda förskottssemester lägger du förskottsdagarna i en egen pott. Det finns inget krav att du som arbetsgivare ska erbjuda förskottssemester och det är heller inget som en anställd måste tacka ja till.

Läs också: Löneväxling – smart för både företagare och anställda

5. Får mina anställda spara semesterdagar?

Ja, dina anställda har rätt att spara alla dagar utöver 20 semesterdagar under ett intjänandeår enligt semesterlagen. Sparade dagar måste tas ut inom fem år, och då räknar man från utgången av semesteråret. Tänk också på att dina anställda, enligt lagen i alla fall, inte får spara semesterdagar under ett semesterår då de tar ut sina sparade dagar.

6. Får jag betala ut semesterdagar under hela året?

Grundtanken är att du ska betala ut semesterdagar i samband med uttag av betald semester och det är arbetsgivarens skyldighet att se till att de anställda tar ut sin betalda semester i ledighet under semesteråret, du har inte rätt att baka in semesterlönen i den vanliga lönen, utan du måste tydligt redovisa den. Det finns dock vissa undantag; om du har anställda som jobbar tidsbegränsat under max tre månader kan du betala ut semesterersättningen löpande under den tiden. Tänk på att samma regel alltid gäller – även om du betalar du semesterersättning varje månad måste du tydligt redovisa vilken del av utbetalningen som är lön och vilken som är semesterersättning.

Företagarbloggen

Företagarbloggen

Har du frågor om redovisning eller lönehantering? PwC har valt att sälja affärsområdet för dessa tjänster och istället fokusera på revision och affärsrådgivning.

Lämna en kommentar