Semesterlön och semesterersättning – så funkar det!

Semesterlön och semesterersättning.jpg ‹ Tillbaka till artiklarna

I månadsskiftet mars-april tar intjänandeåret slut – därför är det nu dags för dig som företagare att se över semesterlön och semesterersättning för dina anställda. För att du ska slippa leta bland paragrafer i semesterlagen har jag summerat det viktigaste! 

Nu är det hög tid för dig som driver företag med anställda att tänka på semester – intjänandeårets slut innebär mer hårt arbete än raketer och bubbel. Här finns några grundläggande saker att ta hänsyn till, beroende på vilka anställningsformer din personal har kan du räkna ut deras semesterlön på olika sätt. Hur mycket semester dina anställda har rätt till beror på vad ni har förhandlat fram – men det finns grundläggande rättigheter för varje anställd som du inte kan påverka. Allt finns reglerat i semesterlagen – för att du ska slippa sitta och leta bland paragrafer och småstilt text har jag summerat tre viktiga saker att tänka på nu. 

Läs också: Semester i företagets sociala medier? Tänk om – här är anledningen

1. Semesterledighet

Enligt semesterlagen har i princip alla anställda rätt till 25 dagars semesterledighet per semesterår. När jag säger i princip så menar jag att andra saker också kan reglera hur mycket semester din personal kan ta ut – ni kanske har ett kollektivavtal med generösare semestervillkor, eller kanske individuella avtal. Det är dock bara semester som är intjänad som ger rätt till semesterlön. Det innebär att för att ha rätt till 25 dagars betald semester måste man ha jobbat ett helt intjänadeår. För nyanställda kan det här innebära att de inte får så mycket betald semester, om du har personal som börjat i februari har de bara hunnit tjäna in semester mellan februari och sista mars. Rätten till ledighet går inte hand i hand med rätten till semesterlön. Har arbetstagaren inte tjänat in någon semesterlön har arbetstagaren normalt ändå rätt att vara ledig, men semestern blir då obetald eller man kan avtala om förmånen förskottsemester.

Läs också: 6 utmaningar i din löneadministration – och lösningen!

2. Semesterlön och semestertillägg

När du räknar ut semesterlön och semestertillägg ska de inte ingå i lönen, utan du beräknar och redovisar dem på ett tydligt sätt. När en anställd tar ut betalda semesterdagar ska hon eller han få ett extra lönetillägg som kallas semestertillägg, enligt semesterlagen följer vi sammalöneregeln, det vill säga lika månadslön och semestertillägg med 0,43 procent av den ordinarie månadslönen, för varje intjänad semesterdag, eller enligt procentsregeln 12 procent, vill säga man tittar på semesterlönegrundande lön under intjänandeåret. Men många kollektivavtal ger en högre procentandel både gällande sammalöneregeln och procentsregeln. Semesterlön är värdet på dagen plus semestertillägget.

Läs också: 4 faktorer som förbättrar personalens hälsa

3. Semesterersättning

Semesterersättning betalar du ut till en anställd när hon eller han slutar hos ditt företag, eller i avgränsade projekt. När en person slutar ska du betala ut semesterersättningen senast en månad efter anställningen är avslutad. Du kan också betala ut semesterersättning vid varje löneutbetalning till personal som är hos ditt företag en kortare tid.

Företagarbloggen

Företagarbloggen

Har du frågor om redovisning eller lönehantering? PwC har valt att sälja affärsområdet för dessa tjänster och istället fokusera på revision och affärsrådgivning.

Lämna en kommentar