5 vanliga fällor för dig som är nyföretagare
Att starta eget företag kan vara både roligt och lärorikt, men det finns risker som kan leda till förlorad tid och pengar om man inte planerar noggrant. Genom att undvika vanliga fallgropar kan man bli mer framgångsrik och effektiv som företagare.
PwC har lång erfarenhet av att hjälpa både större och mindre företag att navigera genom de utmaningar som uppstår vid företagsstart. Alla verksamheter kan ha sina unika utmaningar. Men under åren har vi identifierat ett antal återkommande fällor som många nya företagare faller i. Att undvika dessa fällor kan vara avgörande för företagets framtid.
1. Försöka göra allt själv
Det är lätt att vilja vara överallt samtidigt, särskilt i en digital värld där allt går snabbt. Med detta kommer en stor risk att all leverans blir personberoende. Genom att delegera får medarbetare möjlighet att växa samtidigt som företagaren kan fokusera på det som är mest centralt – affären. Om vissa uppgifter utförs av kostnadsskäl, bör en tydlig gräns sättas för när tiden skulle kunna omvandlas till mer intäkter. Det är också viktigt att omge sig med rådgivare och konsulter som kan växa med företaget samt att använda digitala verktyg för att effektivisera arbetet.
2. Prisa in sig för lågt
Förmodligen ett av de vanligaste misstagen. Som ny på marknaden finns ofta inget etablerat varumärke. Det är frestande att använda priset som vapen. Väl inne är det dock ofta svårt att höja priset. Ett tips kan vara att erbjuda en introduktionsrabatt – men var tydlig med vad det ordinarie priset är och när det börjar gälla. Det är också viktigt att noga undersöka marknaden för att sätta ett konkurrenskraftigt men hållbart pris.
3. Bli bank till din kund
Kassaflöde är utmanande för många företag. Inte minst för nystartade. Se därför till att ha rimliga betalningsvillkor för dina kunder och att de faktiskt betalar i tid. Många som driver ett nystartat företag tycker det är obehagligt att påminna om sent betalda fakturor. Tyvärr är det inte olagligt att betala en faktura sent. Se till att direkt påminna era kunder om sent betalda fakturor och använd digitala faktureringssystem för att automatisera påminnelser. Det finns också många bra tjänster och appar som kan hjälpa till att hålla koll på likviditeten och säkra att betalningen sker i tid.
4. Köpa istället för att leasa
Att direkt köpa inventarier och maskiner istället för att leasa kan påverka tillväxtmöjligheterna. Att köpa kan vara billigare på lång sikt om bra finansiering finns tillgänglig. Men troligtvis är det bättre att ha finansiering till varulager eller annat som mer direkt påverkar försäljningen. Handlingsfriheten kan vara mer värd. En hyreskostnad med lite påslag kan vara värt att ta under en uppbyggnad. Leasingavtal kan många gånger också uppdateras och bytas ut snabbare än köpta tillgångar, vilket ger mer flexibilitet i en snabbt förändrande marknad. Men se till att sätta dig in i avtalsvillkoren och rådfråga gärna någon annan än säljaren om det verkar otydligt. Det finns tyvärr erbjudanden som inte är så förmånliga som de först presenteras.
5. Skuldfällan i aktiebolag
Rätt skött är aktiebolag en trygg företagsform. Men eftersom många går in med det lägsta tillåtna aktiekapitalet, som sedan 2020 är 25 000 kronor, så går det rätt fort att förbruka mer än hälften av pengarna. Detta kan ske redan första månaden när kontorsmaterial och mindre inventarier köps in. Man kan då snabbt bli skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning. Det är därför viktigt att följa bolagets ekonomiska utveckling noggrant. Med alla handlingar i ordning behöver det inte bli några problem, men fel hanterat kan företagaren bli personligt ansvarig för stora skulder. Använd moderna bokföringssystem och håll en nära dialog med revisor eller ekonomisk rådgivare för att undvika otrevliga överraskningar.
Genom att undvika dessa misstag kan man sätta sitt företag på rätt väg från start och skapa en hållbar och framgångsrik verksamhet.
Du kanske också är intresserad av
Henrik Clerselius
Henrik Clerselius arbetar på PwC:s kontor i Malmö. Henrik är rådgivare inom redovisning, ekonomistyrning samt styrelse- och ägarfrågor. Henrik arbetar främst med entreprenörsledda och privatägda företag.
Kontakt: 070-929 14 08,
henrik.clerselius@pwc.com
Lämna en kommentar