5 tecken på att du fått en bluffaktura

‹ Tillbaka till artiklarna

antecknar
Du som driver företag är måltavla för skojare som vill tjäna pengar på ohederligt sätt. Så här ska du agera när bluffakturan ligger framför dig.

Som företagare måste du ständigt vara vaksam på dina fakturor. Oseriösa företag vet att många som driver eget slentrianbetalar och ser sin möjlighet att lura pengar av dig. Deras metod går ut på att likna ett ”riktigt” företag så mycket som möjligt. I mitt jobb som redovisningskonsult har jag haft kunder som stött på erbjudanden som liknat fakturor, men bluffen har upptäckts genom att det saknas referensperson, det vill säga en person som beställt tjänsten eller varan. Är du uppmärksam och noggrann upptäcker du relativt enkelt en bluffaktura, men samtidigt är skojarna påhittiga och ligger ofta steget före i att hitta nya metoder. De här företagen vill gärna vilseleda genom att efterlikna seriösa bolag eller myndigheter, allt för att du så enkelt som möjligt ska betala och gå på bluffen. De är också snabbfotade och plockar upp vad som händer just nu, och hittar sätt att skapa påhittade produkter eller tjänster kring frågor som cirkulerar i företagarnas värld just nu.

Så ska du agera när du får en bluffaktura

Har du fått ett erbjudande eller faktura som du misstänker är en bluff kan det vara en god idé att gå in på Svensk handels varningslista. Där kan du kontrollera om företaget redan är listat som ett blufföretag. Finns företaget inte på listan är det ingen garanti att det är ett seriöst företag eftersom det ständigt kommer nya oseriösa spelare på marknaden. Har du fått en bluffaktura bör du bestrida den. Mer om hur du kan bestrida fakturor kan du läsa i mitt inlägg om inkassokrav (Länka till inlägget om inkasso). Kom ihåg att alltid behålla kvitton, dokumentation och mail kring korrespondens kring bestridandet. Skicka även in en kopia av underlaget till varningslistan@svenskhandel.se. Samma sak gäller om du har fått ett erbjudande som liknar en faktura, skriv aldrig under något utan att läsa allt text.

 Så undviker du att betala bluffakturor av misstag

Genom att ha goda attesteringsrutiner och kontroll på ditt leverantörsregister i bokföringssystemet kan du lättare undvika bluffakturor. Får du in en okänd faktura upptäcker du den både genom kontrollen som attesteringen ger och genom det systemstöd du får av leverantörsregistret. När du hanterar fakturan får du meddelande från systemet att leverantören är ny, vilket får dig att kontrollera fakturan lite extra. Om du har personal som sköter ekonomin bör du vara särskilt noggrann att informera attesteringsvikarier kring vilka leverantörer företaget gör affärer med, allt för att inga okända bluffakturor ska slinka igenom.

5 tecken på du fått en bluffaktura

  • Fakturan är något slags erbjudande som är formulerad som en faktura du ska betala.
  • Fakturan innehåller ett betalningskrav på en vara eller tjänst du inte beställt.
  • Du får en betalningspåminnelse på en faktura du inte fått.
  • En försäljare kontaktar dig muntligt och hävdar att du beställt en vara eller en tjänst, där du anser att du inte har det. Du får sedan en faktura på beställningen.
  • Fakturan du har fått liknar ett etablerat företag, kanske i namn, logga och färger. Men tittar du närmare finns små skillnader som skvallrar om att du har fått en bluffaktura.
Företagarbloggen

Företagarbloggen

Har du frågor om redovisning eller lönehantering? PwC har valt att sälja affärsområdet för dessa tjänster och istället fokusera på revision och affärsrådgivning.

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

Tillväxtplaner? Se till att ha svar på de här frågorna först!

Du vill att företaget ska växa men när är rätt timing, på vilket sätt ska tillväxten ske och hur får du med dig alla på tåget? Vi går ...

Läs artikeln
Läs artikeln

5 vanliga frågor kring räkenskapsår

Vad ska man tänka på när man väljer räkenskapsår? Går det att förlänga eller förkorta och när måste inkomstdeklarationen lämnas in? Anders ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Styrelseledamot – det här ingår i rollen!

Hur får du en styrelse som faktiskt bidrar till bolagets framgång och skapar värde för ägarna? I vår bloggserie, Rätt sätt i ...

Läs artikeln