Sälja företag utomlands - här är fördelarna

Globalt distansmöte ‹ Tillbaka till artiklarna

Du är redo att sälja ditt företag men hur många potentiella köpare finns egentligen? Beroende på bransch och vilket land din köpare verkar i kan ditt företag nämligen vara olika attraktivt. Därför är det bra att även blicka utanför Sveriges gränser när du överväger att sälja ditt företag. I sista delen i vår artikelserie om att sälja företag går PwC:s transaktionsspecialister Henric Ingemarson och Jonas Ericson igenom fördelarna med att ha ett globalt perspektiv vid en företagsförsäljning.

Det finns mycket att tänka på när du ska sälja ditt företag. I tidigare artiklar har vi guidat dig igenom hela säljprocessen och viktiga frågor som skatt och juridiska avtal. Nu är det dags att titta närmare på vad som krävs för att hitta bästa möjliga köpare. Många potentiella köpare finns förstås i Sverige, allt ifrån finansiella investerare till konkurrenter i branschen och bolag i närliggande sektorer kan vara intresserade. Men de senaste 10 åren har antalet internationella företagstransaktioner ökat och det finns goda skäl att tänka större.

Fördelar med en internationell försäljning

Genom att ha hela världen som spelplan öppnar du upp för köpare som ibland värderar andra faktorer än vad den svenska marknaden gör. Om till exempel fler internationella industribolag är intresserade kan budgivningen bli betydligt mer konkurrensutsatt och sannolikheten ökar för att du får del av köparens synergier och därmed få ett högre slutpris. Överlag är processen väldigt lik den som sker vid en svensk försäljning men det finns några skillnader som är bra att känna till. 

Bland annat kan en företagsförsäljning utomlands kräva

  • lite längre tidsspann
  • anpassade juridiska avtal
  • ett internationellt skatteperspektiv
  • kulturell finkänslighet, framförallt vad gäller förhandlingsprocessen.

Med andra ord är det inte bara viktigt att ha ett globalt nätverk utan även kunskap om hur den internationella marknaden fungerar. Det kan vara avgörande för att få igång en bra och trygg budgivning.

Svenska bolag är heta på internationella marknaden

Svenska bolag har ett högt renommé på den internationella marknaden. Vi är kända för att ha välskötta bolag, låg korruption och transparens i redovisningen. Med andra ord ligger ditt företag bra till redan från start. Sverige ligger dessutom i framkant vad gäller många branscher som intresserar köpare. Coronapandemin har lett till ökad digitalisering och transformering av företag vilket i sin tur har ökat antalet förvärv inom många sektorer. Dessutom har låga räntor och tillgång till kapital bland både företag och riskkapitalister ökat antalet transaktioner.

Alla företag går att sälja utomlands

Grundprincipen är att alla företag går att sälja internationellt och att säljprocessen alltid ska ha ett globalt perspektiv. Se därför till att ta hjälp av rådgivare som har ett stort globalt nätverk, kan den internationella marknaden och har ett tryggt varumärke som är välkänt även för köparen. På så sätt säkerställer du att försäljningen får rätt förutsättningar, både för dig och för köparen. Kontakta gärna oss om du har frågor eller funderar på att sälja ditt företag. Vi hjälper dig genom hela resan.

Funderar du på att sälja ditt företag? Kontakta oss!

Jonas Ericson & Henric Ingemarson

Jonas Ericson & Henric Ingemarson

Jonas och Henric är partners på PwC:s Corporate Finance avdelning i Göteborg och har båda lång erfarenhet av företagsförsäljningar (M&A).
Jonas: 010-213 10 16, jonas.ericson@pwc.com
Henric: 010-213 10 67 henric.ingemarson@pwc.com

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

Styrelseledamot – det här ingår i rollen!

Hur får du en styrelse som faktiskt bidrar till bolagets framgång och skapar värde för ägarna? I vår bloggserie, Rätt sätt i ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Likvidation av aktiebolag – så gör du!

Vill du avveckla ditt aktiebolag genom frivillig likvidation innan årsskiftet bör du agera ganska snart eftersom det tar cirka sju månader ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Holdingbolag - när behövs det?

Att ha ett holdingbolag låter proffsigt, men vad är det egentligen och varför ska man starta ett? En anledning kan vara för att skydda sitt ...

Läs artikeln