Sälj ditt företag globalt - få ett högre slutpris
Du är redo att sälja ditt företag, men hur många potentiella köpare finns egentligen? I vår artikelserie om företagsförsäljning har vi guidat dig genom säljprocessen och sett
över viktiga frågor som skatt och juridiska avtal. Nu är det dags att se över hur man maximerar antalet potentiella köpare. Våra transaktionsspecialister Henric Ingemarson och Jonas Ericson går igenom fördelarna med att ha ett globalt perspektiv när det är dags att sälja.
Många potentiella köpare finns förstås i Sverige, allt ifrån finansiella investerare till konkurrenter i branschen och bolag i närliggande sektorer kan vara intresserade. Men de senaste 10 åren har antalet internationella företagstransaktioner ökat och det finns goda skäl att tänka större. Genom att ha hela världen som spelplan öppnar du upp för köpare som ibland värderar andra faktorer än vad den svenska marknaden gör. Om till exempel fler internationella industribolag är intresserade kan budgivningen bli betydligt mer konkurrensutsatt och sannolikheten ökar för att du får del av köparens synergier och därmed få ett högre slutpris.
Svenska bolag är heta på internationella marknaden
Svenska bolag har ett högt renommé på den internationella marknaden. Vi är kända för att ha
välskötta bolag, låg korruption och transparens i redovisningen. Med andra ord ligger ditt företag bra till redan från start. Sverige ligger dessutom i framkant vad gäller många branscher som intresserar köpare. Den pågående digitala transformeringen av företag har i sin tur ökat antalet förvärv inom många sektorer. Dessutom har den stora tillgången till kapital bland både företag och riskkapitalister ökat antalet transaktioner.
Alla företag går att sälja utomlands
Grundprincipen är att alla företag går att sälja internationellt och att säljprocessen alltid ska ha ett globalt perspektiv. Se därför till att ta hjälp av rådgivare som har ett stort globalt nätverk, kan den internationella marknaden och har ett tryggt varumärke som är välkänt även för köparen. På så sätt säkerställer du att försäljningen får rätt förutsättningar, både för dig och för köparen.
Därför ska du överväga internationell företagsförsäljning
- du utökar antalet potentiella köpare svenska företag har bra rykte utomlands
- ditt företag kan värderas högre än i Sverige
- de allra flesta svenska företag kan säljas utomlands.
Så säljer du ditt företag globalt
Överlag är processen väldigt lik den som sker vid en svensk försäljning men det finns några skillnader som är bra att känna till.
- lite längre tidsspann
- anpassade juridiska avtal
- ett internationellt skatteperspektiv
- kulturell finkänslighet, framförallt vad gäller förhandlingsprocessen.
Med andra ord är det inte bara viktigt att ha ett globalt nätverk utan även kunskap om hur den internationella marknaden fungerar. Det kan vara avgörande för att få igång en bra och trygg budgivning.
Visste du att?
- PwC Sverige har för tionde året i rad rankats av Mergermarkets som den M&A-rådgivare som gjort flest transaktioner i Sverige 2022 med 70 transaktioner jämfört med 68 föregående år.
Jonas Ericson & Henric Ingemarson
Jonas och Henric är partners på PwC:s Corporate Finance avdelning i Göteborg och har båda lång erfarenhet av företagsförsäljningar (M&A).
Jonas: 010-213 10 16,
jonas.ericson@pwc.com
Henric: 010-213 10 67
henric.ingemarson@pwc.com
Lämna en kommentar