Nytt semesterår – 7 saker att tänka på nu!

‹ Tillbaka till artiklarna

kvinna_moped.jpg

Snart sommar och planeringen av semestrarna är i full gång. Här är sju saker att ta hänsyn till när du ser över personalens semester.

1 april innebär inte bara aprilskämt utan även att ett nytt semesterår startar upp. Vi är med andra ord bara någon månad in på det nya året, och planeringen av semestern pågår för fullt hos företagare över hela landet. Semesterförmånerna i semesterlagen utgörs av semesterledighet, semesterlön och semesterersättning – dessa tre begrepp behöver du ha i huvudet!

7 saker att hålla i huvudet inför personalens semester:  

  1. Har ni kollektivavtal? Tänk på att det är viktigt att ni följer det avtalet under hela semesteråret – det kan aldrig vara sämre än semesterlagen, men det kan vara bättre. Tänk också på att det kan finnas lokala eller individuella överenskommelser att ta hänsyn till.
  2. Nu börjar det bli dags att se över semesterplaneringen och de anställdas önskemål om när och hur mycket de vill vara lediga, om det inte redan är klart. Semesterledighet består av enstaka dagar eller en sammanhängande period av semesterdagar. Semesterledigheten påbörjas alltid, och avslutas alltid med en semesterdag.
  3. Enligt semesterlagen har varje anställd rätt till 25 dagars ledighet varje år. Om du har en anställd som har börjat efter den 1 augusti har hen rätt till fem dagars ledighet. Tänk på att dina anställda får avstå från obetald semesterledighet. Även om ni inte har något att göra på företaget under juli kan du inte kräva att dina anställda tar ut semesterdagar de inte får någon lön för.
  4. Din personal har rätt till ledighet i minst fyra veckor sammanhängande under perioden juni-augusti, om de vill ha det.
  5. Du måste informera dina anställda om hur många dagar av semesterledigheten som är betalda med semesterlön. Det här gäller särskilt dig som har anställt under året, där personalen inte har hunnit jobba ihop en semesterlön som täcker hela ledigheten. Har ni kollektivavtal hittar du facit vad gäller semesterlönegrundande anställningstid, om ni inte har det finns svaret i semesterlagen.
  6. De semesterdagar som är betalda ska ligga först under semesterperioden, om ni inte har avtalat annat.
  7. Om ni behöver ta in extrapersonal för att täcka upp i verksamheten under semestern kan du avtala om att den eller de personerna inte tar semesterledighet (gäller vid anställningar på högst tre månader). Här gäller istället att arbetstagaren har rätt till semesterersättning.
När är semesteråret?

Med semesterår enligt semesterlagen avses tiden från och med den 1 april ett år till och med den 31 mars påföljande år. Motsvarande tid närmast före ett semesterår kallas intjänadeår.

Företagarbloggen

Företagarbloggen

Har du frågor om redovisning eller lönehantering? PwC har valt att sälja affärsområdet för dessa tjänster och istället fokusera på revision och affärsrådgivning.

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

Presentkort – så gör du med momsen!

Momsreglerna för presentkort eller vouchers är beroende av vilka rättigheter som presentkortet/vouchern ger innehavaren. Här förklarar vi ...

Läs artikeln
Läs artikeln

5 vanliga frågor kring räkenskapsår

Vad ska man tänka på när man väljer räkenskapsår? Går det att förlänga eller förkorta och när måste inkomstdeklarationen lämnas in? Anders ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Tjänstebil och bilförmån – så funkar det

Tjänstebilarna som rullar på vägarna blir fler och fler men vad är egentligen en tjänstebil och när räknas det som en bilförmån? Här reder ...

Läs artikeln