Mäta effekten av hållbarhetsarbete – så funkar det
Allt fler svenska företag jobbar med hållbarhet i sina affärsplaner. Men nya arbetssätt kräver också nya mätmetoder. Så här kan du mäta vilken effekt företagets hållbarhetsarbete har.
Hållbarhet är inte vilken affärsfråga som helst, men man kan hantera den mer affärsmässigt än många gör i dag. Att förstå hur man infogar hållbarhet i affärsplaner och i sin verksamhet är komplext, även för mindre företag. När man skrapar lite på ytan på företag som jobbar aktivt med hållbarhet ser man ofta att hållbarhetsarbetet finns där, men utan att vara helt integrerad i affärens arkitektur. För att lyckas gräva djupare i den egna affärsmodellen krävs att du börjar mäta effekten av hållbarhetsarbetet på nya sätt.
Därför är det viktigt att mäta hållbarhetsarbetet
En aspekt som är oerhört viktig för att du ska kunna integrera hållbarhet i affärsarkitekturen är att använda metoder för att mäta effekterna av hållbarhetsarbetet i ett större perspektiv. Och varför är det viktigt att mäta? Jo, det är vanligtvis inte förrän man börjar mäta på nya sätt som man på djupet förstår varför hållbarhetsarbetet är så viktigt, för samhället men också för företagets affär. Det är viktigt att börja tala om de verkliga kostnaderna för produkter eller tjänster. Med andra ord även den kommersiella nyttan, parallellt med samhällsnyttan.
Läs också: 4 trender inom hållbar affärsutveckling
Vilken produktionsmetod är mest lönsam?
Ett traditionellt sätt att mäta avkastning är att se på produktionskostnader rakt av, och därför har det varit lönsamt att hitta så billig arbetskraft och så billiga insatsvaror som möjligt. Ju större skillnad mellan produktionskostnad och pris till köparen – desto högre avkastning.
Men med ett större, mer ansvarstagande perspektiv som inkluderar frågor som miljö, klimat, sociala frågor och skatt kan man inte bara se titta på avkastning för företaget, utan man tar också hänsyn till kostnader för miljöförstöring, för arbetarnas hälsa, för fabrikers klimatavtryck och så vidare. Det är viktigt att mäta effekter, inte bara för det egna företaget, utan för samhället i stort. När man smälter samman dessa aspekter i affärsmodellen är det inte alls säkert att den produktionsmetod man trodde var mest lönsam, är det.
Man tar helt enkelt hänsyn till den verkliga och långsiktiga kostnaden, istället för kortsiktiga lösningar som ger mer pengar i fickan för stunden. Det är inte säkert att man kortsiktigt kan ta hänsyn till dessa samhällskostnader, men ju fler aktörer som åtminstone börja tänka och kommunicera detta, kommer prissättningen förändras, och företag som har en mer positiv nettoeffekt för samhället att bli belönade och därmed lönsamma.
Angelica Berg
Angelica Berg är hållbarhetskonsult på PwC och drivs av frågeställningar kring hur hur man bäst integrerar hållbarhetsfrågor i sin riskhantering och strategi. Med erfarenhet av globala roller i Köpenhamn, Hong Kong och numera Stockholm har Angelica ett internationellt perspektiv på hållbarhet.
Kontakt: 010 212 67 89,
angelica.berg@pwc.com
Lämna en kommentar