Avdrag för arbetsrum hemma – så funkar det!

Avdrag arbetsrum hemma ‹ Tillbaka till artiklarna

Företagare, visst får du göra avdrag för arbetsrum hemma – men inte hur som helst. Så här funkar det!  

Du som driver eget jobbar säkert hemma en hel del – beroende på om du har aktiebolag eller enskild firma ser möjligheterna till avdrag för arbetsrum lite olika ut. 

Enskild firma – schablonavdrag för arbetsrum hemma

Har du en enskild firma finns möjligheten att göra ett schablonavdrag för arbetsrum i din bostad. Men det finns begränsningar: Du måste jobba minst 800 timmar om året hemma för att få göra avdraget. Det måste också vara motiverat att jobba hemifrån, vilket kan vara svårare om ditt företag har ett kontor på annan plats. Avdraget ligger i skrivande stund på max 4 000 kronor per år, förutom om arbetet utförs i din egen eller din make/maka eller partners fastighet. Då gäller istället ett avdrag på 2 000 kronor per år. Tänk på att du utöver denna kostnad INTE kan göra avdrag för andra kostnader som värme eller el, de kostnaderna ingår i schablonavdraget. Skulle du istället ha en särskilt inrättad del i bostaden där du enbart jobbar får du göra avdrag för skäliga kostnader.

Läs också: Avdrag för arbetsrum hemma – enskild firma

Aktiebolagsägare – så kan du dra av för arbetsrum hemma

Avdrag i privata deklarationen
Du som äger aktiebolag och är anställd i bolaget har inte samma rätt till avdrag för arbetsrum som den som driver enskild firma. För att du ska få avdrag i din privata deklaration krävs att arbetsrummet inte kan anses ingå i bostadsutrymmet eller att det blivit inrett på sådant sätt att det inte längre kan användas för bostadsändamål. Om du har ett arbetsutrymme du gör avdrag för får du dra av de faktiska merkostnaderna i form av el, värme och städning. För arbetsrum i en hyreslägenhet kan du även få avdrag för en viss del av hyran. Om bolaget betalar dina privata merkostnader, kan en situation uppstå där du anses ha en skattepliktig förmån.

Hyra ut kontorsrum till bolaget
Eftersom det är svårt att få avdrag för arbetsrum för dig som är anställd i ditt eget aktiebolag (eller har annan arbetsgivare) kan alternativet vara att istället ta ut en hyra från bolaget. Det du behöver göra är att kunna ange rummets läge och storlek när du hyr ut det. Precis som du skulle göra om du hyrde ut till en extern aktör. En grundläggande förutsättning för att du ska få göra det här avdraget är att ditt företag verkligen har behov av utrymmet, det vill säga att bolaget inte har någon annan liknande lokal för sin verksamhet. För att ditt bolag ska få göra avdrag för arbetsrum är det viktigt att du upprättar ett hyresavtal där hyresvillkoren framgår. Tänk på att om du och din make/maka/partner äger bostaden tillsammans ska båda två stå som hyresvärd. Bolaget får avdrag för hyreskostnaden och du som hyresvärd kapitalbeskattas för överskottet av hyran med 30 procent.

Läs också: Avdrag för arbetsrum hemma – aktiebolag

Hyran måste vara marknadsmässig

När du ser över möjligheterna att hyra ut en del av hemmet till bolaget måste du se över vilken nivå hyran ska ligga på. Här lönar det sig att göra en del research på din ort, du måste nämligen sätta en hyra som är marknadsmässig. Med det menas den hyra som bolaget skulle få betala för en liknande lokal på din ort. En hyra som överstiger en marknadsmässig hyra, så kallad överhyra, kommer att beskattas som lön. Du kommer med andra ord inte att vinna på att ta ut en hyra som inte är skälig.

Läs också: 5 saker att tänka på inför deklarationen

När uthyrning sker till eget bolag/arbetsgivare får du enbart göra avdrag för den ökning av kostnaderna som uthyrningen har medfört, det vill säga den faktiska merkostnaden. För ett kontorsrum i bostaden innebär detta normalt el, värme och andra liknande kostnader. Merkostnaden för uthyrning av ett kontorsrum brukar normalt bli ungefär 1 000-3 000 kronor per år. 

Har du en fråga om lagar och regler? Ställ den här! 

Ulrika Lundh Eriksson och Niclas Friberg

Ulrika Lundh Eriksson och Niclas Friberg

Ulrika Lundh Eriksson och Niclas Friberg arbetar med nationell och internationell företagsbeskattning på PwC:s kontor i Göteborg.
Ulrika: 010-213 14 17, ulrika.lundh.eriksson@pwc.com
Niclas: 010-212 96 74, niclas.x.friberg@pwc.com

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

3:12-regelverket och hur du tänker kring löneuttag och utdelning

Om du är ägare i fåmansföretag är det dags att se över hur mycket lön du tagit ut under året. Beroende på beloppet finns nämligen särskilda ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Cyberrisker vid nya avtal och samarbeten - så hanterar du dem

Cybersäkerhet är en viktig aspekt när det gäller leverantörssamarbeten och outsourcing av verksamhet. Enligt PwC:s undersökning Cyberhoten ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Dotterbolag eller filial - vilket ska jag välja?

Företag som vill etablera sig utomlands har många frågor att ta ställning till. En av de viktigaste är förstås vilken legal form det nya ...

Läs artikeln