5 saker du bör göra för att lyckas med julhandeln

‹ Tillbaka till artiklarna

Ute i sista stund med förberedelserna inför julhandeln? Lugn – här kommer 5 tips på saker du kan göra för att sälja mer under julen. 

För många butiker och e-handelsföretag är julhandeln årets försäljningsmässiga höjdpunkt. Under november och december väntas exempelvis e-handeln i Sverige omsätta 34 miljarder kronor, och enligt en ny undersökning från Adobe kommer årets försäljningsmässiga höjdpunkt att inträffa den 7 december. Oavsett vilken bransch ditt företag finns i måste du agera kring det faktum att dina kunders beteende online förändras under och efter julruschen. De använder till exempel sökord som blir inaktuella under resten av året.

5 saker du kan göra för att lyckas med julhandeln
  1. Analysera förra årets försäljning och sätt mål. Vilka produkter var storsäljare? Vilka produkter var mest lönsamma? Vilka produkter satsade du på då, som inte gav önskat resultat, och vad berodde det på? Fel exponering, fel prissättning eller fanns inte efterfrågan? Vad vet du om dina kunder – kan du nischa dig ännu mer mot dem som verkligen köper dina produkter?
  2. Skaffa dig en känsla för vilka årets trender är i din bransch. Är det ekologiskt, närproducerat eller vackra förpackningar som får dina kunder att vilja handla? Besök olika branschsajter, följ vad din målgrupp skriver om i sociala medier och bloggar. Utforma sedan dina erbjudanden så att du kan fånga konsumenternas intresse.
  3. Sökordsoptimera din webbsida och andra digitala kanaler genom att uppdatera dina produkttexter och annat innehåll. Kunderna vill ha tillräcklig information om din produkt för att kunna bestämma sig för köp – missa inga aspekter kring mått, vikt och material i produkttexterna. Under julhandeln söker människor lite annorlunda, exempelvis på sökord som ”julklappstips” och ”julklapp till mamma”. Fånga upp det sökbeteendet i dina texter. Fler tips om hur du skriver säljande och sökmotoranpassade produkttexter finner du här
  4. Om du har en e-handelsbutik behöver du vara mycket tydlig kring när kunden senast måste skicka in sin beställning för att vara säker på att få sin leverans innan jul. Enligt en undersökning av logistikföretaget Bring förväntar sig majoriteten av konsumenterna en leveranstid på tre till fem dagar. Mer än hälften av konsumenterna i undersökningen tror att de behöver beställa senast den 9 december för att vara säkra på leverans innan jul. Om du är tydlig i din kommunikation kan du övertyga många om att fortsätta beställa längre fram i december.
  5. Glöm inte bort tiden efter jul. Många konsumenter lämnar tillbaka varor och enligt Brings undersökning förväntar sig över hälften av konsumenterna att kunna returnera varor ända fram till mitten av januari. I Sverige är den vanligaste orsaken till att julhandla online ökad bekvämlighet, om du ska kunna konkurrera med fysiska butiker bör du hantera allt som har med leveranser, returer och betalning minst lika bra som de gör.Har du en fråga om affärsutveckling? Ställ den här!  Expandera utomlands? Så lyckas du ta ditt företag till nya marknader
PwC

PwC

PwC hjälper dagligen små och medelstora företag med revision och rådgivning. Genom Företagarbloggen vill vi dela med oss av kunskap och erfarenhet – vårt mål är att förenkla för dig att driva företag.

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

Svenska företag drabbas av flest cyberattacker i Norden

Svenska företag är mer utsatta  för cyberattacker än företag i Norge och Danmark. Det visar PwC:s färska undersökning om cybersäkerheten i ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Brexit är här - men vad betyder det?

Brexit är här och med det lämnade Storbritannien EU den 31 januari 2020. Men vad är det som blir annorlunda? Vi reder ut vad som har hänt - ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Rusta ditt företag för klimatförändringar – 3 viktiga åtgärder

På nyheterna kan vi regelbundet följa de effekter klimatförändringarna har på vår omvärld. Men hur påverkar det svenska företag som är ...

Läs artikeln