Den kinesiska personbilsmarknaden ser fortsatt ljus ut, särskilt för utländska bilmärken – Kina är numera Volvo PV:s största marknad till exempel. För inhemska märken ser det dock fortsatt mörkt ut, och det återstår att se om staten kommer att kliva in ytterligare för att främja de lokala företagen.
Enligt kinesisk media rullar den kinesiska fordonsmarknaden nu in i ”guldåldern”. Bilförsäljningen i Kina ökade med 10% från januari till april i år – men för utländska bilbolag ökade försäljningen i snitt med 20%. Även joint ventures ökade stadigt, medan lokala bilmärken tappade marknadsandelar för tredje året i rad till 38% av marknaden. Lokala aktörer pressas på på såväl kostnads- som produktutbudssidan, när internationella märken som t.ex. Ford anpassar sina produkter i lokala samarbeten (trots deras tydliga One Ford-strategi globalt). Då hjälper det bara delvis att den kinesiska armén t.ex. stryker utländska bilmärken från sin inköpslista.
Även andra aktörer i fordonsbranschen gynnas av utvecklingen, både kinesiska och utländska. För en tid sedan meddelande Johnson Controls (JC), ett amerikanskt konglomerat inom industri- och bilbranschen, att de bildar ett JV med en av Kinas största fordonskoncerner SAIC Motor Corp. Det nybildade bolaget kommer att ha ca 7.5 miljard USD i intäkter, varav ca 3 miljarder från JC som även kommer att behålla 30% av ägandet. Det nya företaget kommer att vara baserat i Shanghai och bedöms kunna ta ca 25% av den kinesiska marknaden, och därmed bli världens största tillverkare av fordonsinteriörer.
Affären granskas just nu av myndigheterna och om allt går som det ska, beräknas den vara avslutad någon gång nästa vår.
Kommentarer