Den här infografen ger en väldigt bra överblick över de online-tjänster i områden där de båda jättarna verkar – hur många känner du igen?
Den kinesiska online-marknaden har beskrivits som Internets Galapagos-öar – det största och kanske mest isolerade ekosystemet på jorden. Alibabas förestående IPO i New York ryktas bli en av de största i historien – större än Facebook – och motståndet från de statliga bankerna hindrar inte företaget från att släppa nya, innovativa investeringsprodukter som Yule Bao, en alternativ investering i crowdfundad film- och mediaproduktion. Dess rival i Kina är Tencent, listad på Hong Kong-börsen och världens fjärde största online-bolag med 355+ miljoner användare på sin Wechat-app.
För er som inte har 30 sekunder till förfogande kan jag avslöja att artikelns slutsats är att det inte finns någon klar vinnare, vilket innebär att vi konsumenter kommer att ha fördelen av att uppleva innovationsförmågan hos de båda under en lång tid framöver.
Kommentarer