Social hållbarhet i fastighetsbranschen ger vinster på flera plan
Fastighetsbranschen spelar en viktig roll när det kommer till att främja social hållbarhet, och många företag lyfter fram hur de arbetar för att förvandla utsatta områden till hållbara platser. Det är också allt vanligare att lån kopplas till sociala initiativ. Det här visar en ny rapport från PwC som presenterades på ett seminarium den 4 oktober. Se hur fastighetsbranschen kan inspirera övriga näringslivet, kommuner, regioner och civilsamhället.
Allt fler fastighetsägare engagerar sig i sociala utmaningar som otrygghet, utanförskap, och bostadsbrist. Utöver samhällsfördelarna finns en tydlig ekonomisk vinning för de bolag som väljer att arbeta med ett socialt fokus. PwC har gått igenom rapporteringen från 63 bygg- och fastighetsbolag samt fastighetsfonder. Hälften av bolagen i rapporten lyfter fram att de arbetar tillsammans med flera parter kring utvecklingen av en specifik plats, till exempel andra fastighetsbolag, näringsidkare, civilsamhället och kommuner. Ofta är det just fastighetsbolagen som är drivande i dessa samarbeten.
Ladda ner och ta del av den nya svenska studien "Social hållbarhet i fastighetsbranschen"!
Fastighetsbolagen integrerar FN:s globala mål
Enligt rapporten är det hela 85 procent av bolagen som nu kopplar sin verksamhet till något av FN:s sociala globala mål, och 71 procent av fastighetsaktörerna har en uppförandekod.
Inspirationskällor i fastighetsbranschen
Mycket återstår att göra, och det finns en risk för att ekonomisk oro och en instabil fastighetsmarknad kan förhindra framstegen inom hållbarhetsarbetet. Ta del av rapporten och läs om vad som pågår, vilka som har en social färdplan och vilka som arbetar systematiskt för att följa upp insatser.
Företag och fastighetsfonder som ligger i framkant kan visa vägen till ett framgångsrikt arbete med social hållbarhet i Sverige.
Sju steg för att utveckla social hållbarhet för fastighetsbolag
- Säkerställ att hygienkraven kring socialt ansvarstagande är på plats.
- Integrera arbete med en färdplan för social hållbarhet i fastighetsbolagets strategi.
- Avsätt resurser för förändringsteori och effektmätning.
- Påbörja tvärsektoriella samarbeten, strategiska partnerskap och platssamverkan, och gör dessa till integrerade delar av affärsstrategin.
- Sätt mål på både det sociala och finansiella värdeskapandet. Idag finns olika modeller som försöker koppla ihop sociala värden med finansiella.
- Koppla sociala indikatorer (KPI:er) till fastighetsbolagets finansiering. På så sätt ökar intresset från investerarna på obligationsmarknaden, fastighetsfonder och bankerna.
- Kommunicera och följ upp sociala insatser och validera av extern oberoende part. Det behövs för att sociala insatser ska vara trovärdiga och kunskap spridas till andra aktörer.
Ladda ner och ta del av den nya svenska studien "Social hållbarhet i fastighetsbranschen"!
Helena Ehrenborg
Helena Ehrenborg jobbar på PwC:s kontor i Stockholm som revisor och är branschansvarig för Real Estate.
Kontakt: 010 213 33 08,
helena.ehrenborg@pwc.com
Lämna en kommentar