Vad kostar en anställd?

Mellan anställd och arbetsgivare finns ett avtal som säger avtalad lön. Men förutom lönen – vad kostar det egentligen att ha en anställd? Här listar jag de kostnader du bör ha med i kalkylen om du funderar på att anställa.
Semesterlön
Semesterlön ska beräknas på semesterlönegrundande lön med 12 procent. Finns det kollektivavtal så kan ni ha en annan procentsats eller beräkning, men villkoren kan aldrig vara sämre än semesterlagen.
Arbetsgivaravgifter (från 1 juni 2016)
Arbetsgivaravgifterna för personer som är födda 1951 och senare är 31,42 procent. Arbetsgivaravgifter för personer som är födda mellan 1938 – 1950 är 16,36 procent.
Avtalsförsäkringar
Har ni kollektivavtal finns det regler att följa för avtalsförsäkringar. I kalkylen nedan räknar vi med 5 procent och av dessa är 4 procent pensionsavsättning (25 år och äldre). Finns det inget kollektivavtal kan företaget välja att teckna egna avtal för försäkringar och pension.
Löneskatt
På pensionskostnaden ska du som arbetsgivare betala en löneskatt på 24,26 procent.
Läs också: Anställa för första gången - så tänker du rätt
När du ser över vad en anställd kostar och ska ta ett beslut om eventuell anställning måste du ta hänsyn till ovan punkter och andra förmåner som ni kommit överens om i anställningsavtalet. Kostnad för utbildning och andra personalkostnader tillkommer, samt sjuklön och frånvaro som är semesterlönegrundande.
Här är en kalkyl för en anställd som är över 25 år och har en avtalad månadslön på 25 000 kronor:
- lön 25 000 kr
- semesterlön (25 000 kr x 12%) = 3 000 kr
- arbetsgivaravgifter (25 000 kr + 3000 kr) x 31.42% = 8 798 kr
- avtalsförsäkring (25 000 kr + 3000 kr) x 5% = 1 400 kr
- löneskatt (25 000 kr + 3000 kr) x 4%) x 24,26% = 272 kr
Din totala månadskostnad för att anställa den här personen blir 38 470 kronor, vilket betyder ett påslag på avtalslönen med cirka 54 procent.
För att få en uppfattning om vilka kostnader en anställning medför är det bra att göra en kalkyl. Men du ska självklart inte bara tänka på en rekrytering som en extra kostnad. En anställning kan ju även hjälpa dig att förbättra din verksamhet och ge möjlighet till ökade intäkter.

Företagarbloggen
Har du frågor om redovisning eller lönehantering? PwC har valt att sälja affärsområdet för dessa tjänster och istället fokusera på revision och affärsrådgivning.
Lämna en kommentar