Omfattas din verksamhet av Skatteverkets utökade krav?

‹ Tillbaka till artiklarna

Omfattas du av Skatteverkets utökade krav?.jpgFör att skydda seriösa företagare mot illegal konkurrens arbetar regeringen och Skatteverket löpande med att motverka fel och fusk. Nu senast genom ett förslag att införa krav på personalliggare i fler verksamheter. Berörs ditt företag av de utökade kraven?

Idag finns det redan krav på personalliggare inom restaurangverksamhet, frisörverksamhet, tvätteriverksamhet och byggnadssektorn.

Nu har Skatteverket, på uppdrag av regeringen, lämnat förslag om hur kravet på personalliggare kan utvidgas till att även omfatta:

  • Kropps- och skönhetsvård
  • Fordonsserviceverksamhet
  • Livsmedels- och tobaksgrossistverksamhet
Läs också: Detta granskar Skatteverket extra 2017

Förslaget skickades på remiss den 13 april och föreslås träda ikraft den 1 juli 2018.

Att föra personalliggare innebär att du varje dag måste anteckna vilka som är verksamma i din lokal och när. Uppgifterna ska finnas tillgängliga om Skatteverket besöker er för en kontroll.

Läs mer på Skatteverket: Så fungerar personalliggare


En annan kravförändring är att utländska företag utan fast driftställe i Sverige som säljer varor eller tjänster mot kontant- eller kortbetalning måste ha ett certifierat kassaregister. Lagkravet träder ikraft från och med 1 maj i år.

Kravet på att företag som säljer varor eller tjänster mot kontant- eller kortbetalning måste ha ett certifierat kassaregister har funnits sedan 1 januari 2010. Utländska företag utan fast driftställe i Sverige har dock varit undantaget kassaregisterkravet, fram till nu.

Syftet med lagändringen är att åstadkomma förstärkt konkurrens på lika villkor i kontantbranschen.

Har du en fråga om lagar och regler? Ställ den här! 

Nadja Lindberg

Nadja Lindberg

Nadja arbetar på PwC:s kontor i Jönköping med inkomstskatterättslig rådgivning till såväl ägarledda företag och dess delägare som internationella koncerner. Nadja är även särskilt specialiserad på beskattning av privatpersoner.
Kontakt: 010-212 55 54, nadja.lindberg@pwc.com
Nadja Lindberg works at PwC's office in Jönköping, where she specialises in corporate taxation and tax compliance. Nadja also works with international taxation and with setting up business operations abroad.
+46 10-212 55 54

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

Tillväxtplaner? Se till att ha svar på de här frågorna först!

Du vill att företaget ska växa men när är rätt timing, på vilket sätt ska tillväxten ske och hur får du med dig alla på tåget? Vi går ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Presentkort – så gör du med momsen!

Momsreglerna för presentkort eller vouchers är beroende av vilka rättigheter som presentkortet/vouchern ger innehavaren. Här förklarar vi ...

Läs artikeln
Läs artikeln

5 vanliga frågor kring räkenskapsår

Vad ska man tänka på när man väljer räkenskapsår? Går det att förlänga eller förkorta och när måste inkomstdeklarationen lämnas in? Anders ...

Läs artikeln