Låna ut pengar till ditt företag – går det?

‹ Tillbaka till artiklarna

De flesta företagare känner till att man inte får låna pengar från sitt aktiebolag. Men hur är det egentligen om man vill låna ut pengar till sitt bolag? Vad gäller och hur går man tillväga? Här reder vi ut frågetecknen.

Reglerna kring aktiebolagslagen är tydliga vad gäller så kallade förbjudna lån - aktieägare och hens närstående får inte låna pengar av sitt aktiebolag. Bakgrunden till detta är främst att skydda aktiebolagets kapital som ju i sig är en egen juridisk person. Förutom att en sådan försummelse normalt kan få beskattningskonsekvenser så måste även revisorn (om bolaget har en sådan) anmärka på detta i sin revisionsberättelse. Men hur funkar det om man vill låna ut pengar till sitt företag?

Låna ut med rätt ränta

Om ditt företag är i behov av kapital kan du som aktieägare låna ut pengar till ditt företag. Förutom den affärsrisk man tar på själva lånebeloppet så kan det i övrigt finnas en vinning med det hela. I normalfallet finns inga begränsningar i hur mycket pengar du får låna in till ditt företag. Det viktiga är egentligen att det finns ett behov av kapital i ditt företag.

Eftersom du tar en risk med ditt kapital har du rätt att ta ut ränta. Men inte hur mycket som helst. Räntan ska vara marknadsmässig och vad som är marknadsmässigt är inte heller helt klart. En tumregel kan vara att räntan ska motsvara vad företaget skulle ha fått betala till ett kreditinstitut för motsvarande lånebelopp med motsvarande säkerhet. En annan tumregel kan vara statslåneräntan + 1 till 3 procent. Själva räntekostnaden i sig är avdragsgill för ditt företag. Du personligen beskattas med 30 procent på ränteintäkten.

Formalian är viktig

Blir räntan för hög, det vill säga inte marknadsmässig, kan detta ses som lön alternativt dold utdelning vilket får andra beskattningskonsekvenser. Det är därför viktigt att man tidigt bestämmer vilken nivå räntan ska ligga på. När det är gjort bör det också formaliseras i form av skriftliga handlingar där information som lånebeloppet, ränta och eventuell amorteringsplan framgår. Denna handling är inte bara viktig för ordningens skull utan kan också vara avgörande för att få en del av pengarna tillbaka om ditt företag går i konkurs. Skulle en förlust på fordran uppstå kan en korrekt hanterad formalia ge dig möjlighet att göra avdrag för del av förlusten i din privata deklaration.

Vill du veta mer? Kontakta oss direkt! 

Fatih Özcelik

Fatih Özcelik

Fatih Özcelik arbetar på PwC:s kontor i Sundsvall som revisor. Han bloggar bland annat om organisation, ekonomistyrning, revision och regelverk.
010-2129049

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

Styrelseledamot – det här ingår i rollen!

Hur får du en styrelse som faktiskt bidrar till bolagets framgång och skapar värde för ägarna? I vår bloggserie, Rätt sätt i ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Likvidation av aktiebolag – så gör du!

Vill du avveckla ditt aktiebolag genom frivillig likvidation innan årsskiftet bör du agera ganska snart eftersom det tar cirka sju månader ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Sälja företag utomlands - här är fördelarna

Du är redo att sälja ditt företag men hur många potentiella köpare finns egentligen? Beroende på bransch och vilket land din köpare verkar ...

Läs artikeln