Crowdfunding – hur fungerar det?
Crowdfunding – en stor trend, men är det ett bra alternativ för att finansiera ditt företag? Låt oss ge lite klarhet i det här sättet att finansiera en verksamhet, hur det fungerar och vilka olika varianter som finns.
Så vad är egentligen crowdfunding? Precis som det låter är det när en stor grupp individer hjälper till med små summor för att finansiera en verksamhet, istället för att en eller några investerare bidrar med en större summa.
Hur går man tillväga?
Det finns flera sajter, både svenska och internationella (Kickstarter, Indiegogo, Fundedbyme för att nämna några) där man kan presentera sin affärsidé i hopp om att både privatpersoner och företag ska se värdet och vara villiga att investera i den. Det här är första, och många gånger enda intrycket, så fuska inte med den här delen.
Skapa en så tydlig, bra och säljande presentation du kan för att intressera så många som möjligt. Gärna en film för att underlätta viral spridning av ditt projekt. Här sätter du även upp investeringsmål och berättar tydligt vad man får för sin investering.
Läs också: Utvecklingsutgifter i startups - tillgång eller kostnad?
Är crowdfunding rätt för ditt företag?
Crowdfunding kan vara ett mycket bra alternativ när det kommer till att snabbt få in kapital i ett väldigt tidigt skede. I gengäld får du ett stort antal engagerade ambassadörer. Så det är inte bara en kapitalinjektion. Om det görs rätt så blir crowdfunding-kampanjen i sig en marknadsföringskanal.
Men glöm inte bort dina investerare även efter att ditt insamlingsmål är mött. De som väljer att bidra till din idé eller produkt behöver hållas uppdaterade om processen och hur det går med deras investering. Säkerställ att ni har tid och rätt kompetens att göra detta på ett proffsigt sätt, antingen själva eller med stöd av externa rådgivare som hjälpt andra bolag med liknande processer. Genom att visa att ni har ordning och reda minskar ni risken för onödig ”badwill” hos investerarna.
Befinner ni er i ett väldigt tidigt stadium av er företagsresa och inte helt redo att ”slå på stora trumman” vad gäller kännedomen kring er tjänst eller produkt ännu? Då kanske ni bör avvakta innan ni tar hjälp av crowdfunding.
Olika typer av crowdfunding
När man pratar om crowdfunding så finns det några olika varianter. Innan du startar din kampanj – se till att den typ av crowdfunding du väljer passar ditt företag.
Delägarbaserad
I delägarbaserad crowdfunding, eller equity based som det också kallas, investerar individer i utbyte mot aktier i företaget. Alla som investerar blir alltså delägare i företaget.
Plus: Snabb finansiering och snabb respons.
Minus: Vem som helst kan investera, inte bara godkända investerare.
Donationsbaserad
Donationsbaserad crowdfunding talar mer till hjärtat än till plånboken. Människor investerar helt enkelt pengar i något som de brinner för eller känner är förtjänt av ett bidrag.
Plus: Investerarna förväntar sig inget för sin investering.
Minus: Funkar bäst för sociala och välgörande projekt.
Lånebaserad
Lånebaserad crowdfunding, eller debt-based crowdfunding, innebär att individer lånar ut pengar till personer eller företag och får tillbaka dem med ränta.
Plus: Högre ränta än ett sparkonto för dem, och lägre än ett banklån för dig.
Minus: En form av riskkapital och innebär därmed en stor risk för investeraren.
Belöningsbaserad
Reward-based crowdfunding är nog den typ de flesta tänker på när de hör crowdfunding. Då får den som ger ett bidrag en belöning. Belöningen varierar ofta beroende på bidragets storlek.
Plus: Du behöver inte dela med dig av aktier eller betala tillbaka några pengar.
Minus: Kräver väldigt bra belöningar för att få tillräckligt många investeringar.
PwC
PwC Sverige är marknadsledande inom revision och rådgivning med 2 700 medarbetare runt om i landet – vi finns där du finns! Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör.
Lämna en kommentar