5 tips – så kommer du igång med försäljningen
Som företagare har man fullt upp med att driva sin verksamhet vilket gör att fokus på försäljning och tillväxt kan bli lidande. Känner du igen dig? Här ger jag 5 tips på hur du kommer igång med ditt säljarbete.
Varje vecka träffar jag företagare som är experter på sin verksamhet, ingen slår dom på fingrarna när det gäller deras produkt eller tjänst. Men när jag frågar vilka utmaningar de har för att nå sina tillväxtmål, svarar nästan alla att det är svårt att komma igång med försäljningen. Detta bekräftas i rapporten Företagarens vardag 2016 som PwC släppte i höstas där marknadsföring och försäljning är det område som många företagare önskar mer kunskap kring.
Jag har själv arbetat som säljare i över tio år och såhär skulle jag göra för att komma igång med försäljningen om jag drev eget företag:
1. Målgrupp - selektera och prioritera
På dagens globala marknad finns oändliga möjligheter att hitta nya kunder och öka sin tillväxt. Men eftersom det är omöjligt att bearbeta alla potentiella kunder gäller det att selektera och prioritera. Var har du störst potential att få in nya intäkter till minsta möjliga insats?
- En studie från Sales Guard visar att ett företag har störst tillväxtpotential på redan befintliga kunder. Så börja med att sammanställa en lista över alla era kunder och prioritera dem efter de du tror har störst tillväxtpotential.
- Om du ännu inte har några kunder, eller bedömer att du inte har någon tillväxtpotential på befintliga kunder, så är det bara att börja leta efter nya.
När det kommer till försäljning är relationer väldigt viktigt. Därför är mitt förslag att du börjar leta i ditt personliga nätverk. Antingen kan du sälja direkt till de personer som du har god kontakt med sedan tidigare, eller så kan dom i sin tur var dörröppnare för nya affärsmöjligheter. - Du kan även skriva ner dina tio mest önskade kunder eller selektera fram en bearbetningslista med hjälp av exempelvis PAR, Lime-Go eller Bisnis.
Selektera fram din målgrupp med hjälp av bransch, storlek (antal anställda, omsättning och vinst) och geografi.
Läs också: Gasa förbi dina konkurrenter – så lyckas du!
2. Bearbetningsmetod
När du har fastställt din målgrupp och tagit fram en bearbetningslista är det dags att välja den mest effektiva bearbetningsmetoden för målgruppen.
Var befinner sig dina önskade kunder? Finns dom på Linkedin, affärsnätverk som BNI, mässor, etc. Där din målgrupp finns ska du också finnas och synas.
I de allra flesta fall handlar det om att lyfta luren och kontakta företaget per telefon. För att detta ska kännas lite enklare kan du börja med att maila eller skicka ett personligt meddelande på Linkedin som du sedan följer upp.
Målsättningen med telefonsamtalet är inte att sälja din produkt eller tjänst per telefon, utan att boka ett personligt möte. Försök att hålla samtalet kort och intressant. Det måste vara tydligt vilket värde ni kan tillföra och varför dom ska träffa just dig.
3. Sätt mål
För att veta om du är lyckosam i din försäljning och för att hålla motivationen uppe rekommenderar jag att du sätter mål på ditt försäljningsarbete:
Det slutliga målet är givetvis att få in nya intäkter:
- Sätt ett årsmål i kronor som du sedan bryter ner per månad.
Men eftersom vägen till en vunnen affär kan vara lång är det även bra att sätta mål på arbetsinsatsen:
- Bestäm hur många företag du ska kontakta per vecka och hur många nykundsmöten du ska genomföra på en månad.
Sätt inte för höga mål i början. Sätt istället låga mål och var glad över att du har kommit igång med försäljningen. Glöm inte att fira när du når eller överträffar dina mål!
Läs också: Så når du målen i din affärsplan
4. Ha tålamod
Försäljning handlar i mångt och mycket om hårt arbete och tajming – när kundens behov infinner sig kopplat till dina produkt eller tjänst. Det är därför viktigt att arbeta med försäljning långsiktigt. Ha tålamod och se det inte som en punktinsats!
Från första kontakt till vunnen affär kan ta lång tid och kundens beslutsprocess stämmer sällan överens med säljarens önskade tidplan.
Men en saker är säker – har du ett ständigt flöde av nya kontakter och möten med potentiella kunder så kommer du nå resultat i ditt försäljningsarbete.
5. Avsätt tid
En av de största anledningarna till att man som företagare misslyckas med sin försäljning är att man inte har tid. Så om du ska ta med dig ett enda tips ifrån detta blogginlägg så är det att blocka tid i din kalender för försäljning.
Det är väldigt vanligt att tid för försäljning prioriteras bort, när mer ”akuta” problem dyker upp. Men frågan är om du som företagare har något som är viktigare än att driva tillväxten på ditt företag?
PwC
PwC Sverige är marknadsledande inom revision och rådgivning med 2 700 medarbetare runt om i landet – vi finns där du finns! Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör.
Lämna en kommentar