Betalningar på internet växer i rasande takt i Kina. Tredjeparts betalningar ökade med 84% under första kvartalet 2014 jämfört med 2013.
Den kinesiska marknaden domineras av tre företag – Alipay, Tenpay och Unionpay som har sammanlagt över 80% av marknaden. Samma tre dominerar även betalningslösningar för mobiltelefoner i Kina.
Nu har Alipay utökat sitt produktutbud till att även inkludera tjänster inom kapitalförvaltning med tjänsten Zhaocaibao. Alipay avser att hjälpa investerare och kapitalförvaltare att hitta varandra samt underlätta transaktioner online. Genom Zhaocaibao ska kunderna bara behöva investera minst RMB 100 per transaktion jämfört med RMB 50,000 som större kapitalförvaltare har som standard. Zhaocaibao hoppas nå en total transaktionsvolym på RMB 1 trilion inom 2-3 år.
Kina är långt framme vad gäller använding av internet för betalningar och för att hitta nya tjänster. I en jämförelse med 15 länder var kineserna de som shoppade mest på internet. 76% av respondenterna i Kina shoppade online minst en gång varje vecka jämfört med det globala genomsnittet på 26%.
2012 nådde online shopping volymen i Kina USD 190 billioner. Kina förväntas nå en omsättning på USD 541 billioner år 2015 och därmed gå förbi USA som världens största marknad för online betalningar.
%MCEPASTEBIN%%MCEPASTEBIN%
Kommentarer