Vilken social kanal är bäst för ditt företag?

kvinna-twittrar.jpg ‹ Tillbaka till artiklarna

Vilken social kanal är bäst för ditt företag?.jpgSociala medier är ett utmärkt sätt för dig som företagare att marknadsföra dina tjänster och produkter. Men det är inte alltid helt lätt att veta hur eller var man ska börja. Här listar jag de största och vanligaste kanalerna, samt ger några tips på vägen!

Facebook

Facebook är det största sociala nätverket, 71 procent* av Sveriges internetanvändare finns här. Här kan du skapa en företagssida och dela med dig av länkar, bilder, videos och bjuda in till event.

Tips:
  • Gör ett inlägg om dagen – testa gärna lite olika tider på dygnet för att se när dina inlägg fungerar bäst.
  • Bild och video har bra genomslag på Facebook.
  • Var försiktig med rena reklambudskap och bjud istället på kunskap, inspiration, smarta tips och var gärna personlig, men inte privat.

LinkedIn

LinkedIn är världens största professionella nätverk och har gått från att vara en rekryteringskanal till att bli en enorm informationskälla. I Sverige har LinkedIn över 2 miljoner användare. Här kan du ha en personlig profil där du lägger upp ditt CV och knyter kontakter. Du kan även ha en företagssida på LinkedIn.

Tips:
  • Dela med dig av tips och länka till din blogg eller webbsida.
  • Gå med i relevanta grupper för din bransch och diskutera olika frågor.
  • Se till hålla informationen om dig och ditt företag uppdaterad.
Läs också: Semester i företagets sociala medier? Tänk om – här är anledningen!

Twitter

Twitter är en microblogg med korta inlägg (tweets) med max 140 tecken. 18 procent* av Sveriges internetanvändare finns på Twitter och de som använder kanalen dagligen är relativ unga – 16-26 år.

Tips:
  • Här kan du posta ofta – flödet har högt tempo.
  • Tagga dina inlägg med # följt av ett ämne, till exempel #företagare. Som aktiv användare på Twitter kan du delta i den aktuella debatten och fånga ämnen när de uppstår.
  • Använd gärna bilder. De syns som en liten förhandsvisning i flödet vilket får dina tweets att sticka ut.

Instagram

Instagram är en bildblogg där du kan lägga upp bilder och filmer. Användningen ökar och är idag det näst största sociala mediet efter Facebook.

Tips:
  • Här kan du dela bilder på produkter, från event och varför inte några ”behind the scene” för att visa upp en personlig bild av ditt företag.
  • Tänk till när du tar den bild. Den är bra om den är lätt att förstå och gilla.
  • Lägg gärna till en tagg # till bilderna och filmklippen.

Youtube

Youtube är en videodelningssajt och 82 procent av Sveriges internetanvändare använder Youtube.

Tips:
  • Du kan använda Youtube som en ”garageplats” för företagets filmer och sedan lägga upp dem på er webbplats eller blogg.
  • I filmerna kan du till exempel dela med dig av tips, information och instruktioner eller göra reklam för dina produkter.

Snapchat

Snapchat startade 2011 och har vuxit enormt i åldersgruppen 12 till 25 år. Här kan du dela med dig av bilder och filmklipp, så kallade ”snaps”, som självförstörs efter att mottagaren sett bilden eller filmen i 10 sekunder. På bilderna och filmerna kan du sätta filter och text eller något du själv ritat. Du kan även lägga upp dina snaps i en story som sparas i 24 timmar innan den försvinner

Tips:
  • Bakom kulisserna-material fungerar bra på Snapchat för att visa en annan sida av ditt företag.
  • Tempot är högt – posta gärna 5-7 snaps om dagen.
  • Våga testa och experimentera – innehållet försvinner allteftersom.
  • Följ andra och ta inspiration från vad de gör.
Läs också: Företagare – så blir du mer innovativ!

5 tips när du väljer sociala kanaler:

  1. Skapa en tydlig strategi för hur du ska arbeta i respektive kanal. Ha en plan för vilket innehåll som ska publiceras när.
  2. Fundera på vart din målgrupp befinner sig och välj kanal utifrån din verksamhet. Börja med ett eller ett par konton och gör det riktigt bra! Det är svårt och tidskrävande att finnas överallt.
  3. Var närvarande och aktiv. Skapa engagemang genom att dela innehåll regelbundet. Ställ frågor och svara på kommentarer. Rena reklambudskap fungerar ofta inte så bra. Försök istället bjuda på kunskap, inspiration, tips och råd.
  4. Våga testa! Variera innehållet med bild, film, länkar, olika budskap och när på dygnet du postar. Mät, utvärdera och se vad som fungerar bäst.
  5. Ha tålamod  det tar ofta tid att lyckas!
*Källa: Svenskarna och internet 2016

Har du en fråga om affärsutveckling? Ställ den här! 

Åsa Franzén Isaksson

Åsa Franzén Isaksson

Åsa Franzén Isaksson arbetar på PwC:s kontor i Stockholm som Social Media Manager. Hon bloggar bland annat om sociala nätverk, digital strategi och trender.

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

Vad innebär diskrimineringslagen för företagare?

Sedan 2017 finns en ny diskrimineringslag i Sverige som ställer tydliga krav på företag: alla arbetsgivare ska jobba aktivt mot ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Förstå din position i branschen med hjälp av nyckeltal

Att inte veta hur företaget står sig inom branschen kan kännas otryggt. Och när du väl har koll, hur gör du då för att förbättra din ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Ägarförändring i företaget? Anmäl ny verklig huvudman!

Har det skett en ägarförändring i ditt företag? Då måste du tänka på reglerna om registrering av verklig huvudman, som berör cirka 800 000 ...

Läs artikeln