Vad är skillnaden mellan inventarier och förbrukningsinventarier?

‹ Tillbaka till artiklarna

Inventarie eller förbrukningsinventarie - vad är skillnaden egentligen? Vilka belopp är det som gäller och hur påverkar det mitt resultat om jag bokför det på olika sätt? Låt mig ge dig några enkla tips på hur du kan tänka. 

En inventarie är ett större inköp för stadigvarande bruk, det vill säga – det ska användas i verksamheten och inte säljas vidare. En inventarie klassas som en anläggningstillgång i balansräkningen och kostnadsförs över tiden (årligen) genom avskrivning. 

En förbrukningsinventarie är en inventarie med kort livslängd, vilket alltså betyder att den inte ska finnas i verksamheten för stadigvarande bruk.

Inventarie eller förbrukningsinventarie – vad är det då som gäller?

En förbrukningsinventarie ska ha en kort livslängd (högst 3 år) eller vara av mindre värde. Och vad menar man då med mindre värde? Är det 100 kr eller 10.000 kr?

En inventarie som kostar max cirka 22 000 kr (ett halvt prisbasbelopp exklusive moms) får kostnadsföras som förbrukningsinventarie enligt Skatteverkets riktlinje. Det betyder att man tar kostnaden direkt och bokar den i resultaträkningen istället för i balansräkningen då kostnaden fördelas över tid i form av avskrivningar.

Skatteverkets hemsida hittar du information om hur stort prisbasbeloppet är – det förändras varje år.

Inventarier som har ett naturligt samband ska bedömas gemensamt. Vid köp av inventarier som är del i en större inventarieinvestering görs bedömningen utifrån det sammanlagda anskaffningsvärdet. 

För att kort sammanfatta skillnaderna:

Inventarier

  • Stadigvarande, används i verksamheten
  • Anläggningstillgång
  • Kostnadsförs genom årliga avskrivningar

Förbrukningsinventarier

  • Korttidsinventarier 
  • Inventarier av mindre värde
  • Beloppsgräns <cirka 22 000 kr
  • Kostnad direkt vid inköp

Låt mig ta ett exempel:

Företaget XX har köpt in en dator för 28 000 kronor. När vi bokför ska vi använda kontot för inventarier, som vi hittar i balansräkningen under rubriken anläggningstillgångar. Kostnaden för datorn skrivs då av under beräknad livslängd på 5 år. Vi periodiserar alltså kostnaden genom en årlig avskrivning. I den löpande bokföringen bör avskrivning göras varje månad för att möjliggöra kontinuerlig uppföljning av företagets resultat. 

Läs också: Periodisera bokföringen - så gör du


Vad händer om vi missar att det här en inventarie och istället bokför datorn som en förbrukningsinventarie? Då påverkas årets resultat negativt med 28 000 kr (bortsett från första årets avskrivningar).

Företagarbloggen

Företagarbloggen

Har du frågor om redovisning eller lönehantering? PwC har valt att sälja affärsområdet för dessa tjänster och istället fokusera på revision och affärsrådgivning.

Lämna en kommentar