Sociala medier för företag - det här vill du veta

TM_illis_manniskor ‹ Tillbaka till artiklarna

Slåss du också om följare och utrymme i de sociala kanalerna? Att synas i sociala nätverk är viktigt men måste man synas överallt och hela tiden? Och hur påverkar algoritmer, budget och kanalval dina konverteringsmål? Vi har listat de vanligaste frågorna företag ställer sig när de planerar sin närvaro i sociala medier.

Sociala medier tar allt större plats i företagens kommunikationsstrategi. Och med tanke på plattformarnas möjligheter att bygga varumärke, öka försäljningen och skapa kunddialog är det kanske inte så konstigt. Men med alla möjligheter kommer många frågor kring hur man använder kanalerna på ett smart sätt. Vi har listat frågorna som hjälper dig att finslipa företagets närvaro i sociala medier.

Måste jag synas överallt och hela tiden?

Svaret är lika enkelt som svårt. Du bör finnas i samma kanaler som din målgrupp finns och för att synas måste ditt innehåll vara relevant. Gör lite research och kartlägg vilka kanaler dina potentiella kunder faktiskt rör sig i. Du behöver alltså inte vara aktiv på alla sociala nätverk som finns. Prioritera istället att utveckla din närvaro i de kanaler som har potential att ge företaget något värdefullt tillbaka.

Vilken social kanal ska jag satsa på?

För att ta reda på vilken eller vilka kanaler ditt företag bör satsa på måste du våga testa nytt, vara nyfiken och ge kanalerna tid och engagemang. Efter hand kommer statistiken visa vilka kanaler som ger bäst konvertering i form av köp, webbplatsbesök, nedladdningar och engagemang som likes, kommentarer och delningar. Om du redan är aktiv i sociala kanaler rekommenderar vi att du tar dig tid att se över hur de presterat det senaste året och agera efter det. De flesta sociala nätverk har bra statistikverktyg som hjälp. Och du, var inte rädd för att stänga ner konton som inte funkar.

Följartips!
Vill du ha inspiration och se vilket innehåll som funkar för oss? Gör som nära 18 000 andra och följ PwC Sverige på Linkedin. Där delar vi med oss av det senaste inom revision, skattefrågor och affärsrådgivning till alla företagare i Sverige. - Johnny Axelsson, Social media manager på PwC Sverige

Instagram eller LinkedIn - vad konverterar bäst?

Vilken kanal som konverterar bäst är helt beroende på din målgrupp och dina produkter. Om målet är att nätverka och skapa affärsmöjligheter med andra företagare är Linkedin ett naturligt val. Social selling har tagit ordentlig fart på senare tid och många ser möjligheterna i digitala kundmöten. Men det personliga mötet är fortfarande viktigt och vi vill alla göra affärer med människor som känns pålitliga, ordentliga och seriösa. Det kan därför vara klokt att se över din personliga Linkedin-profil och uppmuntra anställda att göra detsamma. Det höjer företagets trovärdighet och kan vara avgörande för en framgångsrik Social selling-strategi.

Om du å andra sidan säljer snabbrörliga produkter mot en yngre målgrupp bör du till exempel testa Instagram som primär kanal. Instagram har historiskt sett haft låg konvertering men har adderat nya funktioner som shopping direkt i appen och externa länkar i Stories. Använd LinkedIn som komplement för att nätverka med intressanta samarbetspartners.

Hur ska jag tänka kring Algoritmer i sociala kanaler?

Alla sociala nätverk har algoritmer som jobbar för er, om ni jobbar med dem på rätt sätt. Algoritmerna förändras dock hela tiden och det kan ibland kännas övermäktigt att hålla sig uppdaterad. Ett tips är därför att se efter vilka inlägg som gett er bra organisk räckvidd. Gör sedan liknande uppdateringar och se efter om ni får samma fina resultat. Om ja, då vet ni vad algoritmerna triggas positivt av utan att ha mer djupgående kunskap om algoritmer.

Hur ska jag hantera alla digitala kunddialoger? Vi kan inte bevaka kanalerna dygnet runt!

I dagens digitala värld förväntar sig kunden svar snabbare än tidigare, annars försvinner vi vidare till konkurrenten lika snabbt som vinden. Det är naturligtvis en krävande situation för företag men numera erbjuds diverse automatiska funktioner för att hjälpa företag hantera kunddialoger 24 timmar om dygnet. Facebook har till exempel utvecklat en chatbot för företag som svarar på vanligt förekommande frågor, exempelvis ”hur länge har ni öppet idag?” Chattfunktionen svarar automatiskt tillbaka till kunden på en sekund.

Måste jag betala för att synas i sociala kanaler?

Det krassa svaret är ja. Du behöver naturligtvis inte sponsra på alla inlägg, men välj ut några inlägg som du vill ska få extra synlighet. Här gäller det också att testa, en liten budget kan göra stor skillnad för inläggets räckvidd. Att vara aktiv i sociala kanaler som företagare med rätt sponsrat budskap kan ge dig och ditt företag bra fart på trafik, varumärkeskännedom och givetvis försäljning! Idag kan du dessutom rikta ditt inlägg på många sätt och pricka in exakt den målgrupp du vill nå.

Snabbguide om de vanligaste sociala kanalerna och vad som skiljer dem åt:

  • Facebook är för företag som vill bygga en lojal community med följare som gärna delar och ger dina inlägg en tumme upp. Rörligt material är väldigt populärt och du kan även hitta goda ambassadörer här. På Facebook håller du en avslappnad ton och ser till att ditt innehåll engagerar. Olika kundtjänstfunktioner är vanligt men tänk på att det är tidskrävande och i viss mån riskabelt för varumärket.
  • Instagram passar B2C-företag som vill stärka sin varumärkeskännedom och bygga image. Instagram har även förenklat möjligheten att konsumera direkt via appen. Tonen anpassas ofta efter kontots budskap och många företag ser Instagram som en möjlighet att vara mer kreativa i sin tonalitet.
  • Twitter passar organisationer som vill skapa varumärkeskännedom men framförallt sprida innehåll snabbt och kortfattat. Även om Twitter inte är så stort i Sverige är det här du lättast når journalister, politiker och opinionsbildare med ditt budskap.
  • LinkedIn passar företag som vill skapa nya affärsmöjligheter med andra företagare. Här är tonen professionell och din personliga profil är lika viktig som företagets.

Följ PwC Sverige på Linkedin

Johnny Axelsson

Johnny Axelsson

Johnny Axelsson arbetar på PwC:s kontor i Stockholm som specialist och rådgivare kring sociala medier.

Lämna en kommentar

Relaterad läsning

Läs artikeln

Så blir företagets syfte din viktigaste tillgång

Familjeföretag som är byggda kring starka värderingar och med ett tydligt syfte har stora konkurrensfördelar i föränderliga tider. Det ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Få koll på dina affärsrelationer och öka försäljningen!

Hanna Singh arbetar på PwC:s kontor i Kristianstad som rådgivare och auktoriserad revisor och ser försäljningsdelen av sitt arbete ...

Läs artikeln
Läs artikeln

Vilken social kanal är bäst för ditt företag?

Sociala medier är ett utmärkt sätt för dig som företagare att marknadsföra dina tjänster och produkter. Men det är inte alltid helt lätt ...

Läs artikeln