Företagskulturens betydelse vid M&A - se fem tips
Företagskultur är en avgörande faktor vid sammanslagningar och förvärv av företag (M&A). Många misslyckade affärer beror på att man inte tar hänsyn till de anställda. För att nå tillväxt och lönsamhet behöver företagen balansera kortsiktiga åtgärder med långsiktigt strategiska mål. PwC:s studier visar att förvärv blir framgångsrika om man satsar på att få företagskulturerna att fungera tillsammans. Detta kan uppnås genom tydliga riktlinjer.
Vanliga anledningar till företagsförvärv är att öka marknadsandelar, utöka produktportföljen eller uppnå kostnadssynergier. Det kan handla om att få tillgång till ny teknologi, kompetens eller för att etablera sig på nya geografiska marknader. För att kunna uppnå dessa mål är det dock avgörande att integrera företagskulturerna, vilket också PwC:s Global Culture Survey visar. Företagskulturen är ofta avgörande för att uppnå målen som ligger till grund för förvärvet. Harmonisering av företagskulturer är nödvändigt för att uppnå effektivare arbetsmetoder, ökat medarbetarengagemang och förbättrat rykte, vilket ger konkurrensfördelar och ökad kundnöjdhet.
Nyckeln till framgång: Integrera företagskulturer
I samband med företagstransaktioner och förvärv är det viktigt att analysera företagskulturerna i respektive företag. Vi på PwC utvärderar kulturerna utifrån följande fem dimensioner: arbetsmiljö, ledarskapsstil, autonomi och engagemang, teamwork och anpassningsförmåga. Genom att identifiera likheter och skillnader mellan kulturerna, blir det tydligt vilka åtgärder som krävs för att minimera risker för konflikter och samarbetssvårigheter.
Att tänka på vid harmonisering av företagskulturer:
- Forma kulturen för att uppnå syftet med förvärvet: Kulturen existerar inte i ett vakuum, utan den måste anpassas efter organisationens strategier och operativmodeller för att nå affärsmålen
- Identifiera styrkorna: Dra nytta av och arbeta vidare med de styrkor som finns i respektive kulturer
- Var praktisk: Beteenden går att förstärka och förändra, tankesätt däremot är omöjligt att påverka för en arbetsgivare. Fokusera på några få kritiska beteenden och förstärk dessa
- Använd både formella och informella kanaler: Mobilisera rationella och emotionella krafter för varaktig förändring av beteendemönster. Använd dina befintliga kanaler som teammöten, intranät, mentorskap och sociala aktiviteter för att sprida budskap
- Kommunicera med effektiva metoder genom alla nivåer: Kombinera kreativ och klassisk kommunikation för att nå hela organisationen. Använd storytelling, interna kampanjer och utbildningar för att effektivt sprida budskapet och engagera medarbetarna
Vad lyfter CEO:er fram som avgörande för framgång i M&A?
CEO:er betonar företagskulturens betydelse för att uppnå och förverkliga värdet av sina förvärv. En stark kultur leder till högre tillväxt, medarbetarnöjdhet och kundnöjdhet. För att hantera personal på bästa sätt och skapa en stark företagskultur är det därför centralt att arbeta metodiskt med dessa till synes mjuka frågor i samband med M&A. Stora värden står på spel, både i termer av att realisera förvärvets värde men också också på ett mänskligt plan där oro, frustration och risk för uppsägningar kan motverkas.
Oskar Agné & Anna Gustring Boman
Oskar Agné och Anna Gustring Boman arbetar på PwC:s kontor i Stockholm. Oskar är rådgivare inom frågor som rör People & Organisation med fokus på M&A, och Anna är rådgivare med särskilt fokus på finansieringsfrågor inom pensionsområdet samt ersättningsperspektiv i samband med förvärv och avyttringar.
Oskar: 070-147 97 06,
oskar.agne@pwc.com
Anna: 010-212 48 86,
anna.gustring.boman@pwc.com
Lämna en kommentar